Entri Terkini :

Melepak Di Negeri Orang

Salam. Aku harap para pembaca blog aku masih setia menjengah ke sini. Kejung hati beb sebab lama sangat aku menyepi. Ecewah, menyepi macamlah selama ni menyalak bagai anjing. Tidaklah aku bawa diri tetapi aku nak relakskan otak aku yang berserabut macam sampah-sampah di tempat pembuangan. Hanya waktu-waktu beginilah aku elak seketika dari rutin aku yang hari-hari menghadap komputer. Sekali sekala hendak juga aku hadap lori, hadap bas dan hadap orang-orang yang ke hulur ke hilir di pusat membeli dan blah.

Ada yang bertanya, "Cari ilham ke En. Chad?" aku tak kata cari ilham tapi aku cari ketenangan. Hee.... Tapi ada pula yang bagaikan superstar berkata, "Kalau nak cari ketenangan, duk atas sejadah." Aku dah duduk tapi aku nak yang macam Do Re Mi. Sebut sahaja Zam Zam Ala Kazam, terus terbang. Mustahil la macam tu.

Dan hari ini aku terfikir-fikir, perjalanan tanpa jadual memang tidak best ibarat hanya ikut gerak hati bawa mana hendak pergi. Perancangan langsung tiada,. Aku bertolak dari Terengganu 27hb 12 tahun 2012 dan melepak dekat Johor sampai hari ini. Apa aku buat? Cuma pergi jalan-jalan dan tengok wayang cerita CZ12 tu. Dengan siapalah aku keluar menonton yek? Ada la some one yang baik hati...

Dekat sini aku nak beritahu, perjalanan yang tidak dirancang memang menimbulkan masalah. Pertama daripada segi masa. Banyak masa terbuang masa sibuk fikir apa hendak dibuat seterusnya. Dalak pada itu, kita dengan pasangan kita akan berfikir haluan yang mana patut di pilih. Kalau keluar dengan orang cerewet macam aku ni, memang situ tak best, sini tak best walaupun aku tak pernah pergi pun. Lagi satu, kalau hendak lepak lama-lama, aku lebih suka duduk di rumah sahaja. Aku ni seorang yang cepat bosan. Maksud aku, kalau aku lakukan something yang aku kurang suka, maka hasilnya memang mendukacitakan.

Bagaimana hendak mendapatkan keserasian? Ada yang berfiikir cara untuk serasi. Sebenarnya tiada cara untuk serasi melainkan saling memahami. Kalau hendak serasi atau tunggu keserasian itu muncul, sampai bila-bila pun kita dengan pasangan kita tidak serasi. Pendek kata, kena tundukkan sedikit egois masing-masing.

Maka, lama kelamaan perasaan rimas aku hilang bila aku lakukan sesuatu yang aku suka, iaitu menulis. Aku menulis cerita baru iaitu Nasi Kisap Telur Goreng. Entah macam mana boleh dapat tajuk sebegitu sehinggakan ada di antara reader beritahu, "Kelakar gila tajuknya." Boleh pula dikatakan kelakar, mungkin kut tapi aku belum tahu mana yang kelakarnya sebab mungkinlah bagi mereka yang tidak pernah makan nasi macam tu rasa jengkel. huhuhu

Aku cuba untuk serasi dengan cerita berkenaan memandangkan ia adalah dari pengalaman orang lain. Aku menulisnya di Johor dan cerita itu adalah coretan kisah besar dari some body. Aku adaptasikan ia dalam bentuk penulisan. Apa yang mencabar, aku menulis dari rasa orang lain dan bukan dari aku punya rasa. Jadi, kebanrangkalian untuk reader merasainya juga agak tipis memandangkan feel aku berbeza, Walau bagaimanapun aku terus menulis agar aku dapat momentum menjiwai watak-watak tersebut.

Aku tidak berani jamin bila cerita tersebut akan siap. Serius, aku memang lama betul tidak menulis kerana ada manusia angkuh menarik aku ke jalan yang tidak aku suka. Inilah padahnya sekiranya kita salah memilih kawan dan mudah terpengaruh dan akhirnya aku juga yang susah. Aku akan ingat sampai bila-bila manusia yang mementingkan diri sendiri itu. Maksud aku, tiada apa yang perlu aku bicara dengannya.

Okey, berbalik pada keserasian, aku akan menulis cerita itu dari sudut Hazrina watak utama tu. Tapi ada rakan menegur, elok menulis cara lelaki, cara lelaki menulis sangat lantang. Jadi, aku akan cuba sesuaikan keadaan. Selama ni pun aku banyak menulis sudut Ladlit (Lelaki yang bercerita) namun masih terdappat banyak kelemahan. Bagi aku, aku selesa menulis sebegitu kerana ia tiada halangan mahukan sekatan. Aku suka menulis tanpa ada peraturan. Memang ada yang menegur cara aku tapi aku suka menulis kasar. Aku tulis lembut-lembut pun orang tak suka baca juga. Jadi lebih baik aku menulis apa yang aku boleh luahkan.

Meluahkan dan berkongsi itu mesti seiring. Jadi aku meluahkan apa yang aku rasa dan aku berkongsi apa yang aku ada. Kalau kita sharing nanti Allah bagi kita lebih lagi. Kadang-kadang Allah tak bagi apa yang kita minta tetapi Allah bagi apa yang kita perlukan. Semoga aku lebih mengenali diri sendiri.

Harapan aku, masih ada yang setia kerana aku ingin berkongsi rasa dengan kalian yang sudi menjengah ke blog aku. Aku jadikan blog aku ni pelbagai rasa. Macam-macam ada dan tidak khusus pada novel dan cerpen sahaja. Ada juga yang menasihat, jangan campur-campur, elok asingkan supaya orang tidak pening. Alahai, mula-mula sahaja pelawat pertama akan pening. Apabila mereka datang untuk seterusnya maka mereka tidak akan pening lagi. Macam kita masuk kelas yang baru. Kita perlukan masa untuk sesuaikan diri dengan keadaan. Jadi begitulah juga dengan situasi di dalam aku punya blog. hu hu hu... kalau ada yang kurang memuaskan, harap maaf okey, sesungguhnya aku bukanlah seorang blogger yang baik :-)

Wahai reader budiman, sekiranya sudi baca novel terbaru itu, sudilah kiranya sedekahkan padaku sebiji komen agar aku tahu kondisi cerita berkenaan. Kalau tidak mahu drop komen pun tidak apa, just share dengan rakan-rakan yang lain. Kalau masih juga tidak mahu share maka simpanlah dalam hati kemudian tunggulah sehingga musim luruh tiba... [Baca seterusnya...]

Tidak sabar pula rasanya mahu pulang ke Dungun. Rindunya pada komputer sendiri. Aku terpaksa pulang ke kampung demi menyambung tugas yang belum selesai kerana perjuangan baru sahaja bermula. Salam sayang semua... :))) Selamat tahun baru 2013, hidup dengan azam baru.

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.