Entri Terkini :

Novel : Nasi Kicap Telur Goreng (Bab 6)

Nasi Kicap Telur Goreng (Bab 6)

Sudah dua hari Noris tidak bercakap dengan Hazrina. Mereka saling membisu antara satu sama lain. Tidakpernah  bertegur siapa. Bukan Hazrina tidak mencuba tetapi Noris enggan memaafkan Hazrina agaknya. Oleh yang demikian Hazrina berputus asa. Beginilah keadaannya. Seorang pandang ke barat, seorang pandang ke timur.
Noris sibuk menaip sesuatu dengan kemputer riba. Hazrina bersandar di kepala katil sambil meletakkan novel yang dibacanya itu di sisi. Perlahan-lahan dia turunkan kakinya setelah berada di birai katil. Malam yang dingin mencucuk tubuh. Hujan yang tadinya lebat, sekarang sudah berhenti kecuali hujan di dalam hati Noris yang masih terasa dengan tindakan Hazrina yang tegar menampar.
“Pesan Rasulullah… tak baik kita tidak bertegur sapa selama tiga hari berturut-turut…”
Noris diam. Ucapan Hazrina seolah-olah tidak melekat di cuping telinga. Hazrina bangun dari duduknya dan mendekati Noris sambil mengikat rambutnya. Tiba-tiba Noris bangun.
“Kau nak ke mana?”
Noris diam.
Hazrina sudah berputus asa. Dia menghitung sendiri kiraan. ‘Hurm… baru dua hari… patutlah…’ bisik hatinya kesal.
Dia kembali semula duduk di birai katil dan mencapai semula novel paling laris. Novel yang membuatkan  orang menangis kalau membacanya. Kalau dia jadi seorang penulis, dia mahu berkongsi cerita gembira sahaja dan yang kelakar agar orang akan terus ketawa tanpa bersedih seperti dirinya sekarang ini. Tetapi itu mustahil. Pahit, manis, suka dan duka itu adalah warna-warna kehidupan. Sekiranya dihitungkan kini, lebih banyak derita yang terpendam berbanding bahagia yang bertandang.
Hazrina menggeleng perlahan dan tanpa Hazrina sedar, Noris berada disebalik pintu mengintai Hazrina yang kesedihan. Di situ Noris kembali semula dan duduk di birai katil Hazrina sambil menghulurkan tisu.
“Dah la.. ni la yang aku lemah ni. Kau dengan air mata tak dapat dipisahkan ek?” Noris menguis dagu Hazrina supaya menatap wajah.
Hazrina terus memeluk Noris.
“Maafkan aku, Is. Aku betul-betul bersalah kat kau. Aku tak sepatutnya tampar kau.”
“Aku sentiasa maafkan kau. Kita kan dah janji kita akan berkawan baik sampai bila-bila. Aku tahu kau tak sengaja tampar aku.” Tanpa sedar, Noris juga menitis air mata dalam dakapan itu.
“Sekuat mana pun kita… kita tidak akan mampu melangkah sendirian. Sehebat mana pun kita, kita takkan mampu merintih keseorangan. Aku perlukan seorang kawan macam kau, Rin. Kau kuat. Kau dapat lalui semua ni walaupun aku tahu hati kau sangat pedih dengan segala tohmahan dan penghinaan.” Tutur Noris sebak.
Hazrina turut terharu mendengarnya. Dia tidaklah sekuat apa yang dikatakan Noris tetapi dia hanyalah manusia biasa. Seorang remaja normal yang lain yang mahukan perhatian dan kasih sayang dari seorang yang bergelar lelaki.
“Maafkan aku Is… maafkan aku…” Berulang kali Hazrina merayu agar benar-benar memaafkannya dari lubuk hati yang paling dalam.
“Untuk pengetahuan kau… aku dah pancitkan tayar kereta perempuan tu masa tu jugak.”
“Ah?!” Hazrina terkejut terus memandang wajah Noris. “Perempuan mana?” Hazrina ingin tahu.
“Perempuan berangan cantik dan mengaku tunang Awan.”
“Hah?”
“Aku tak lari tapi aku patah balik nak tengok apa yang berlaku. Tapi perempuan tu buat aku geram.” Wajah Noris berubah ceria teringatkan wajah perempuan bernama Maya setelah mendapati keempat-empat tayar Toyota Camry telah pancit dikerjakan Noris.
“Kau ni tak baik.” Hazrina cubit lengan Noris.
“Auh, sakit la.”
“Kita jangan aniaya orang lain, Is. Berdosa.”
“Wah, kalau hati disakiti tak apa pulak? Aku kan dah janji, aku takkan biarkan orang lelaki ataupun sesiapa sahaja menyakiti hati kau. Ini janji aku yang pernah aku lafazkan sewaktu semester satu dulu.” Beritahu Noris.
“Erm…”
“Baiklah…” Noris bangun dan mendekati tingkap. Angin malam yang dingin setia menerobos masuk dan terus menjarum tubuh mereka. “Aku nak kau cerita perkara sebenar, itupun kalau kau rasa kau sahabat aku la…” Noris memberi pilihan.
“Aku tahu kau jadi macam ni sebab aku dah tampar kau, kan?” Hazrina bangun dan melangkah ke arah Noris. Dipegang tangan itu dan ditarik sampai ke pipi. “Kau boleh lempang aku balik. Kau boleh balas.” Tokok Hazrina lagi meminta Noris terus menampar pipinya supaya Noris tidak menyimpan sembarang dendam.
Noris jadi serba salah. Disentap tangan.
“Rin! Dah la tu.” Bantah Noris. “Aku dah maafkan kau. Tolonglah jangan macam ni. Kau dah jauh berubah. Mana Rin yang penyabar? Aku suka Hazrina yang dulu seorang yang tabah.”
“Aku cuba tabah tapi kalau kau macam ni macam mana aku nak terus kuat?”
“Rin…”
“Is… kau jangan terlalu protect aku.”
“Rin…” Sebut Noris lagi perlahan.
“A…aku…”
“Kau dah tak sayang aku?”
“Aku sayang sangat-sangat.” Hazrina terus memeluk sahabat baiknya. Dia tidak mahu kehilangan Noris dalam hidupnya tetapi jika Noris terlalu emosi dalam melindungi peribadinya maka hidup ini seolah-olah rasa terkongkong.
Noris menolak perlahan tubuh Hazrina. Ketara nafas Noris tidak teratur gara-gara sikap Hazrina yang sekarang ni sukar diramal bahkan melalut entah ke mana. Noris tahu emosi Hazrina kurang stabil dan banyak dugaan yang terpaksa ditempuh tetapi janganlah sampai hilang kewarasan.
“Ni berapa?” Noris pamerkan jarinya.
“Kau ingat aku ni mental ke?”
“Jawab!”
“Dua…”
“Huh! Aku nak pastikan bahawa kau tak meroyan, itu aje.” Noris angkat kening.
Hazrina julingkan mata.
Wajah kembali kendur. Mata mula layu. Mud selalu berubah-ubah mengikut perasaan.
“Is, aku tak faham apa kena dengan aku ni?”
“Kau sebenarnya jatuh cinta dan tak tahu nak pilih antara persahabatan dan percintaan, kan?” Noris membuat telahan.
“Cinta?” Hazrina ragu-ragu.
Noris terus mengangguk pasti.
“C-I-N-T-A. Cinta Ilahi Nikmat Tiada Akhirnya. Itulah sepatutnya yang kau cari.”
“Kau tak serius, Is.” Hazrina tarik muka dan kembali duduk di birai katil sambil peluk tubuh. Terasa dipermainkan oleh Noris sebentar tadi. Tetapi jika difikirkan balik memang itu yang utama tetapi cinta yang dicari Hazrina berupa kasih sayang.
“Siapa cakap aku tak serius? Cuba kau fikir, kalau kita tak tahu apa yang kita cari sebenarnya, macam mana kau nak faham? Kau jatuh cinta pada Awan, kan?” Noris meneka.
Hendak cakap salah, tidak cakap pun salah. Noris banyak memberikan bebanan berfikir. Waktu begini bukan masanya sesuai untuk membuat pilihan. Sekarang Hazrina mahu kepastian. Ia tentang cinta.
“Hurm…” Mengeluh. Hazrina mengetap bibir.
“Mengaku atau tak?”
“Ya.”
“Kalau kau tak mengaku sekalipun, ini buktinya.” Noris menghulurkan sapu tangan.
Hazrina memerhatikannya.
“Apa?” Hazrina tersentak. “Kau?”

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.