Entri Terkini :

Novel : Hati Jadi Rindu - Bab 3

BAB 3

ZARINA bangun awal pagi dan dia terus mengorak langkah ke bilik Rashid. Mahu diperhatikan sama ada suaminya sudah balik atau belum? Ini hanya untuk kepastian sahaja. Sebaik sahaja tangannya mahu mencapai tombol itu, tiba-tiba pintu bilik Rashid terus terbuka. Terkejut jadinya.
“Apa yang kau tercegat depan bilik aku ni?” Rashid masih berbaju tidur.
“Saya... saya....”
“Apa saya saya? Dah tak boleh nak cakap?”
Wajah Zarina pucat. Rashid ni garang sangat. Tak boleh ke perlahan sikit suara tu? Ni macam singa mengaum pagi-pagi hari. Kebetulan pula Zarina nak pulas tombol Rashid pula buka pintu.
“Saya nak ambil baju kotor. Nak cuci.” Jawab Zarina cemas. Nasib baik akalnya cepat mencerna alasan. Kalau tidak, entah apalah yang berlaku.
“Oh... okey. Tolong kemaskan sekali katil aku tu ya.” Rashid menguap lagi dan mencapai tuala yang tersangkut. Dia nak mandi.
Jadi apa lagi, cepat-cepat dia ambil baju kotor untuk dicuci. Dia sebenarnya lega sebab suaminya balik. Ingatkan tak balik. Mujurlah masih ingat rumah ni. Nanti alasan tertidur di pejabat pula kan lain pula ceritanya.
Tapi ada sesuatu yang menganggu fikirannya sekaligus membuatkan jiwanya tak tenang. Hatinya ni rasa lain macam sikit. Terasa mahu sahaja dilihat telefon Rashid yang berada di atas rak tu. Asyik terpandang sahaja. Namun, dia berat hati.
“Aku nak ingatkan kau, selepas kita kahwin nanti aku tak nak kau usik apa-apa barang milik peribadi aku, faham?” Rashid telah memberikan peringatan pada Zarina untuk tidak mengambil tahu aktiviti hidupnya.
Sekarang dah lepas kahwin, memang tak boleh sentuh barang peribadinya tapi pakaian dalam pun peribadi jugak kan? Kira boleh la! Tangannya cepat mencapai telefon bimbit.
Zrapppp... pintu bilik mandi terbuka. Isy!!! Kenapa cepat sangat dia keluar? Zarina letak semula telefon itu.
“Awak mandi kerbau ke, cepatnya?” Zarina mengambil bakul berisi pakaian Rashid untuk dibawa keluar.
“Aku mandikan diri aku, aku tak pernah mandikan kerbau dekat sini dan jaga baju tu, jangan sampai rosak baju aku tu.” Pesan Rashid.
Dia buat aku ni macam tak reti cuci baju pulak. Selama ni aku juga yang cuci baju dia, baik kat rumah mama mahu kat rumah ni. Bebel Zarina di hati.
“Memang la awak tu tak mandikan kerbau tapi bau badan awak tu macam kerbau.” Desis Zarina perlahan. Sakit pula hatinya dengan kata-kata Rashid tadi. Boleh pula buat lawak pagi-pagi buta ni.
“Apa kau cakap tadi?” Rashid kurang dengar.
“Tak ada apa-apalah.” Zarina terus berlalu.
“Sekejap!” Panggil Rashid mematikan langkah Zarina. Rashid mendekati Zarina lalu cuba dihidu tengkuk. Segera Zarina berganjak. Bukan apa, selama ni Rashid jarang mesra sebegini.
“Kenapa ni?”
“Bau kau pun lebih kurang sama juga dengan kerbau.” Usik Rashid pula.
“Isy! Apa-apa ajelah.” Zarina menyambung langkahnya. Suka benar Rashid buat Zarina bengang. Baru tahu rasa, buat orang lain bengang tak apa pula? Rashid suka tembak semula.
“Awak. Saya nak tanya awak.” Zarina letak bakul tu. “Mana awak pergi malam tadi? Awak janji nak balik awal, kan?”
“Eh? Saya ada janji ke?” Rashid angkat kening.
“Errr...” Zarina berfikir, tak ada kut. Ah! Apa-apa ajelah. Zarina mengambil semula bakul itu dan menuju ke bilik cucian.



***



DATO` SRI RIZAL menghubungi Rashid ada hal untuk dibincangkan. Mereka bertemu Cafe House. Rashid datang tepat pada waktunya pada petang itu.
“Ada apa papa nak jumpa dengan Rash?” Rashid berdiri.
“Duduk dulu.” Suruh papanya.
Kerusi ditarik kemudian Rashid melabuhkan punggungnya. Dia membetulkan kedudukan tali lehernya yang agak senget. Kemudian dia memandang semula ke dalam mata papa.
Semenjak akhir-akhir ini Dato` Sri Rizal dengar banyak cerita yang tak baik mengenai Rashid. Pulang selalu lewat malam jadi dia mahu menasihati Rashid supaya tidak berkelakuan seperti itu. Rashid perlu menghormati isteri sendiri.
Sebagai seorang ayah, dia tahu perangai anaknya itu bagaimana tetapi sampai bila Rashid mesti hidup di dalam dunia sendiri? Sekarang anaknya itu bukan orang bujang, kini sudah bergelar suami. Nanti kalau sudah ada anak bagaimana?
“Papa nak tanya sikit, kenapa kau biarkan isteri kau sendirian di rumah?”
“Ni apa dengar cerita daripada mana pulak ni?”
“Dari mana papa tahu itu tak penting, papa hanya nak tahu, kenapa kau abaikan menantu papa tu?”
“Hah? Menantu?”
“Rash, walau bagaimanapun Ina tu tetap menantu papa. Papa nak kau jaga dia elok-elok. Dari dulu lagi dia dah macam keluarga kita.” Ujar Dato` Sri Rizal.
“Papa... papa lupa ke siapa dia? Dia tak ada kena mengena pun dengan keluarga kita. Dia datang tiba-tiba dan papa terima dia tinggal di rumah kita jadi orang gaji rumah kita. Sekarang kehendak papa dan mama pun Rash penuhi, ikut sukati Rash la nak buat apa pun.” Jawab Rashid tidak berpuas hati kerana dipersalahkan dalam soal ini. Dalam hatinya bertambah geram. Ada sahaja yang mengadu domba.
“Oh, ikut suka hati? Sampai buat Ina sedih, kenapa? Bukan macam ni cara kau melayani isteri kau, Rash.”
“Papa, papa... apa pun yang terjadi di antara saya dengan Ina, papa tak boleh masuk campur.” Rashid bangun. Bukan dia mahu bersikap biadap tetapi dia telah hilang sabar. Kehendak papa dan mama dia dah penuhi. Apa lagi mereka nak?
Why not? Papa masih ada hak, sebab dia adalah menantu papa dan untuk pengetahuan kamu Rash, papa tidak akan memaafkan kau kalau apa-apa berlaku terhadap Zarina, faham?”
“Papa? Kenapa sampai macam ni? Apa pentingnya Zarina tu berbanding Rash ni?”
“Dia memang penting. Papa tak pernah jumpa perempuan seperti Zarina yang penyabar.”
“Kalau papa suka sangat dekat dia, kenapa tak papa aje yang kahwin dengan dia dulu?”
“Kurang ajar!” Dato` Sri Ryzal berdiri lalu melepaskan satu hayunan. Wajah kemerahan terpampang dek menahan geram dengan sikap Rashid yang melampau itu. Tanpa sedar tangan laju berlabuh ke pipi Rashid sekuat tenaga. Silap hari bulang boleh tercabut rahang anaknya.
Pang!
Ah!!! Rashid pegang pipinya. Tidak!!! Papanya menampar dirinya. Hanya kerana Zarina? Sampai hati papa!
“Awak, awak, mimpi disiang hari ke?” Terpisat-pisat Rashid di dalam pejabatnya.
Laju dia menggosok kelopak matanya dengan siku jari. Entah macam mana dia boleh terlelap di meja pejabatnya itu.
“Kau buat apa dalam pejabat aku ni?”
“Saya nak hantar ni?” Zarina tunjukkan mangkuk tingkat berisi makanan untuk santapan tengah hari Rashid. Zarina tahu Rashid tidak ada kesempatan menjamah makanan. Itu belum lagi turun ke lokasi pembinaan. Kalau sudah sibuk mana ada masa mengisi perut.
Selama ini selalu sibuk sehingga pulang lewat malam. Apa salahnya Zarina bawa bekal tu sendiri. Lagi pun ,dia tidak mahu Rashid terlepas makan tengah hari lagi dan makan malam.
“Isy kau ni, buat malu ajelah. Aku boleh makan dekat luar tak perlulah bawa bekal sampai sini.”
“Saya letak atas meja ni ya.”
“Ya.”
“Awak,” panggil Zarina.
“Ada apa?”
“Saya balik dulu.” Zarina meminta izin.
“Ya, baliklah.”
“Saya balik ni.”
“Aku kata balik, baliklah!” Bentak Rashid.
“Erh!” Terkejut Zarina mendengar suara Rashid tiba-tiba tinggi. Tidak pernah Rashid buat perangai macam ni sebegini teruk? Apa ni?
Zarina terus keluar kerana bimbang Rashid naik angin lagi. Manalah tahu nanti tiba-tiba buat gila pulak.
Telefon bimbit Rashid berbunyi. Dia melihat nama yang tertera di skrin. Dia tidak tahu apakah yang bakal berlaku selepas ini? Rashid menjawab panggilan itu.
“Ya papa, ada apa?”
“Papa nak jumpa kamu lepas lunch nanti.”



***



LANGKAHNYA hampa sambil masuk ke dalam rumah. Ingatkan Rashid suka tetapi rupa-rupanya tidak. Kena tengking adalah. Namun, tak apa asalkan Rashid makan masakannya. Dia berharap sangat suaminya itu menjamah sedikit. Paling tidak pun dapat juga buat Zarina gembira untuk sesaat.
“Macam mana Ina?” Tegur Mak Mah melihat Zarina berwajah muram.
Zarina senyum tawar memandang Mak Mah tepinya.
“Okey je Mak Mah.” Jawab Zarina perlahan menala langkah ke sofa.
“Okey saja?” Mak Mah tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Mesti ada yang tidak kena. Kalau tidak takkanlah wajah Zarina begitu?
Anggukkan perlahan diberikan sebagai tanda Zarina tiada apa-apa masalah. Semuanya stabil. Hakikatnya disorokkan dari pengetahuan Mak Mah.
Dari gaya Zarina itu, dapat Mak Mah tafsirkan yang sebenarnya tidak beres. Segalanya tidak stabil. Namun, Mak Mah tidak perlu masuk campur terlalu banyak dalam soal rumahtangga mereka. Biarlah mereka cuba selesaikan sendiri. Pembantu rumah itu meminta diri untuk ke dapur.
Zarina duduk di sofa. Keindahan seolah-olah terhapus sedikit demi sedikit. Mak Mah sudah bagi idea tetapi Rashid susah ditundukkan. Zarina mesti berusaha keras untuk menawan hati Rashid. Tapi kadangkala rasa terhegeh-hegeh pula jadinya kalau terus menerus begini?

Dia teringatkan Salwa, lama tidak dengar khabar kawannya itu. Dia mengambil telefon bimbitnya di dalam tas tangan. Kemudian dia membetulkan sedikit tudungnya. Matanya memandang semula telefon bimbit.

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.