Entri Terkini :

Novel : Hati Jadi Rindu - Bab 2

Bab 2 

HIDUP di alam rumahtangga bukan perkara mudah. Perjalanan hidup dalam perkongsian itu memerlukan ketabahan dan kecekalan untuk menanggani masalah yang akan datang. Bukannya boleh duga masalah yang diterpa itu jenis yang macam mana? Halangan batu ke, kayu ke, atau kaca? Walaupun hujan, ribut mahu pun gerhana perlu juga ditempuhi.  Kebahagiaan dalam berumahtangga memang menjadi impian sesiapapun. Tiada satu insan yang normal sifatnya mahu hidup melarat dan tertekan.
Dalam hati ada pelangi, hendak dilihat dari luar, bagaimana? Dengan zahir sahaja cuba digambarkan keindahan itu tapi malangnya orang tidak pernah nampak walaupun diambil kapak untuk dibelah dada. Yang ada hanyalah organ yang berkarat duka.
Sejak bergelar suami isteri ni, bertambah rumit pulak kehidupan. Sakit hati makin mengancam. Aduhai, bukan senang hendak melayari bahtera hidup berdua. Tambah lagi hidup di dalam rumah besar ini yang penghuninya ada tiga orang sahaja, Zarina, Rashid dan Mak Mah, pembantu rumah. Sebenarnya rasa berdua sahaja kerana Rashid, buat perangai selalu tak balik rumah.
Hanya pada Mak Mah tempat Zarina bercerita, hendak diharapkan Rashid, huh! Lain tahunlah jawapannya.  “Encik Rashid tu masih rasa dirinya bujang,” Mak Mah beri pendapat dan pendapat itulah yang dipegang Zarina. Nak rasa orang bujang sangat la tu. Aku dah jadi isteri dia pun buat tidak peduli sahaja. Zarina menggeleng.
Keluar siang pergi kerja, balik lewat malam macam gila-gila remaja. Sudah tak sedar agaknya isteri di rumah tertanya-tanya ke mana pergi sampai malam buta?  Sekarang sudah dua bulan perkahwinan mereka. Keadaan masih tidak berubah. Mana bahagianya? Sakit pulak hati tapi apa boleh buat, Zarina harus sedar diri. Dia ni siapa untuk dibandingkan dengan keluarga berada ini.
Tunggu punya tunggu sampai terlelap Zarina di sofa. Si suami tak balik lagi. Zarina hanyut dalam lena. Pintu rumah dibuka dari luar. Melangkah Rashid masuk ke dalam. Dilihat Zarina tidur di situ.
Dia terus melangkah naik, Zarina tersedar lalu mendapatkan Rashid yang nampak keletihan serta selekeh pula pakaian.
“Awak, awak pergi mana sekarang baru balik? Call tak angkat, sms tak reply.”
“Aku, banyak kerja dekat pejabat tadi.” Alasan diberikan.
“Kerja apa sampai balik lewat-lewat malam?”
“Kau jangan sibuk boleh tak?” Mata Rashid dah layu.
“Saya kan isteri awak, of course saya kena ambil tahu. Awak cakap dengan saya, sebenarnya awak pergi mana?”  Soal Zarina.
Rashid buat tidak layan lalu terus naik ke tingkat atas meninggalkan Zarina. Isy dia ni, ingat aku ni apa, patung ke buat tak layan? Zarina membebel.
Menjadi seorang isteri diusia 24 tahun ini sebenarnya banyak yang perlu dipelajarinya. Tentang bagaimana menambat hati suami, harus diketahui caranya. Dengan siapa harus dia menuntut? Dengan pakar cinta ke?
Rashid pula yang dua tahun lebih tua dari Zarina masih tidak dapat menerima perubahan ini iaitu bergelar suami kepada Zarina. Dia tetap rindukan Baby si jantung hati.
Zarina berdiri di hadapan pintu bilik. Boleh ke aku ganggu dia masa ni? Kan tak pasal-pasal Encik Rimau ni mengaum, habis aku nanti. “Orang perempuan tak boleh masuk bilik orang lelaki, faham?” Tergiang-ngiang suara Rashid berpesan sedemikian rupa. Dari kecil sampai besar itulah yang dia ingat. Sampai dah kahwin pun dia tak dibenarkan masuk.
Ah! Peduli! Dia ketuk juga pintu itu sambil memulas tombol. Aik! Tak berkunci? Dia terus melangkah masuk. “Awak, boleh saya masuk tak?”
“Dah masuk baru nak mintak izin ke? Siapa yang ajar kau?” Rashid yang duduk dibirai katil memadang garang. Bola matanya yang layu tadinya dibulat besar.
“Tak, saya cuma nak tahu keadaan awak sahaja.”
“Ouh...” Tiba-tiba Rashid memegang perutnya, “Aduh! aduh!”
“Kenapa awak?” Zarina terkejut. Rashid sakit perut tiba-tiba dan segera dia melangkah mendekati suaminya itu.
“Eh eh! Jangan dekat!” Larang Rashid.
“Tapi awak macam sakit.”
“Kau keluar boleh tak?”
“Tapi...”
“Kau dengar ke tidak.”
“Dengar-dengar.” Zarina terus keluar walaupun berat hatinya untuk meninggalkan Rashid di situ yang sedang mengerang kesakitan. Sakit apa tu? Zarina sendiri tidak tahu. Tapi oleh kerana bimang, dia masuk lagi tapi Rashid tak ada. Dipandang pula pintu bilik air, tertutup rapat tapi terdengar pula suara orang menyanyi perlahan. Diterkap cuping telinganya dekat situ, nah! Sibuk dengan lagu Menceceh dia tu la!
“Eee!!! Geramnya!” Zarina mengumam geram. Buat-buat sakit ya? Sungguh tidak berpuas hati.



***



“ENCIK Rashid memang begitu, umur sahaja dah semakin meningkat tapi perangai macam budak-budak fikir tak panjang. Buat benda-benda tak tanya orang tua dulu, main redah sahaja.” Komen Mak Mah.
Zarina angkat kening. Hairan, Mak Mah terleih tahu pula. Mesti ada yang tak beres ni? Agaknyalah.
“Macam mana Mak Mah tahu semua fasal Rashid ni?” Soal Zarina.
“Mak Mah kenal dia pun dari apa yang mak datin cakap la.” Oh! Patutlah. Zarina sengih.
“Oh... untuk pengetahuan Mak Mah, saya kenal dia semasa saya sekolah menengah lagi. Saya tahu dia memang macam tu, tapi takkan tak boleh berubah, kan?” Ujar Zarina. Itu belum masuk kena buli bawah satu bumbung lagi. Mak Mah ni baru lagi dekat rumah ni. Itupun dihantar oleh Dato` Sri Rizal untuk jadi pembantu di sini.
Sejak mendirikan rumahtangga dengan Rashid sebulan lalu, mereka berpindah di banglo ini. Rumah ini boleh tahan besarnya dan segala isi dalam adalah serba mahal. Itu tidak diambil kira oleh Zarina. Apa yang penting adalah dia mesti belajar menjadi seorang isteri yang baik. Baginya, kemewahan tidak menjaminkan kebahagiaan. Kadangkala dengan kemewahan jugalah dapat menghancurkan perhubungan.
“Ikan tu dah garing, Ina.” Mak Mah menegur.
“Ya!” Sempat lagi Zarina menggelamun. Nasib baik ikan kembung yang digoreng itu tidak hangus.
“Mak Mah, saya nak tanya sesuatu boleh tak?”
“Apa dia?” Mak Mah hulurkan pinggan supaya ikan tadi diangkat masuk ke situ.
“Rashid tu sayang saya tak?”
“Eh? Selama ni kamu tak rasa dia sayang kamu ke?” Mak Mah pandang Zarina pelik. Bercakap tentang sayang.
“Entahlah Mak Mah, kami kahwin pun bukan atas dasar cinta.”
“Kamu tak mencintai dia ke?”
“Bukan, bukan. Sa... saya...” Zarina menggelabah. Malu hendak mengaku yang dia sebenarnya sayang. Cuma perasaan itu tersembunyi sedalam-dalamnya. Kalau dikatakan sayang pun, Rashid belum tentu faham.
“Dengan Mak Mah pun nak malu. Mak Mah ni pun perempuan jugak Ina...” Lirih nada Mak Mah sambil tersengih.
Zarina memang tidak kekok dengan kerja-kerja di dapur. Dia tahu bagaimana semua itu bermula dan dia pasti setiap yang bermula pasti ada akhirnya. Dia inginkan kebahagiaan.
“Saya nak call dia sekejap.” Zarina beredar menghubungi Rashid dengan telefon bimbitnya.
Assalamualaikum awak, boleh balik awal tak?”
Hello... hello...”
Hello awak, boleh balik awal tak?”
Sorry, tak dengarlah, call back.”
Tut... tut... tut...
Telefon dimatikan. Grrr.... boleh pulak dia buat tak dengar.


SMS :
Boleh tak awak 
balik awal hari
ni?
 






Pesanan dihantar tetapi tidak langsung dibalas. Rashid sibuk agaknya. Kecewanya!!! Orang lepas kahwin ada pergi ‘honeymoon’ ke apa. Ini lepas kahwin lepak dalam rumah ni! Macam ni ke kahwin? Zarina mula merungut.



***



SEORANG budak perempuan tingkatan satu cuba melintas jalan tetapi dalam keadaan itu dia ditarik oleh budak lelaki tingkatan tiga. Sekolah sahaja yang elit tetapi budak perempuan tu agak kurang elit sebab cuba menyeberangi jalan tanpa meninjau keadaan.
“Kalau kau nak melintas boleh tak tengok kiri kanan dahulu?” Rashid bengang dengan Zarina yang cuba membahayakan diri. “Apa guna orang buat jejantas tu kalau kau tak guna?”
“Sorry bang!” Zarina sebenarnya berdebar. Kalau lengannya tidak ditarik oleh Rashid, sudah tentu dirinya berada di bawah perut bas.
“Apa dia? Apa kau cakap tadi? Aku tak dengar. Abang?”
Dengar pulak? Ingatkan pekak badak tadi.
“Ha`ah la, abang lebih tua dari saya.” Jawab Zarina menjeling.
“Tak tak! Jangan panggil aku macam tu. Aku tak suka.” Bidas Rashid memang tak suka langsung dipanggil abang. Tua dua tahun aje pun bukannya lebih seratus tahun! Gatal sangat nak panggil macam tu kenapa? Rashid bengang.
“Tak suka sudah. Terima kasih kerana selamatkan saya.” Ucap Zarina lalu mengatur gerak ke jejantas. Iktibar dari tragedi itu, gunalah jejantas. Kalau tiada hero datang membantu, teruk Zarina nanti. ICU atau pun ‘No More See You’ tempatnya.
“Amboi berlagak. Tak sedar diri betul.” Desis Rashid melihat Zarina melangkah. Orang sudah tolong boleh tunjuk angin ya, tak apa. Ada ubi ada batas!
Rashid tiba-tiba sahaja terfikirkan Zarina. Jauh dia teringatkan hal Zarina itu yang juga degil sebenarnya tetapi sekarang Zarina terlalu penyibuk! Tadi Zarina telefon minta pulang awal. Boleh kut diberi peluang pada Zarina. Apa salahnya buat baik sekali sekala.


 SMS :
Ok. Aku cuba siapkan kerja secepat mungkin.
 






Pesanan dihantar kepada Zarina. Rashid sedang sibuk dipejabat kerana banyak kerja yang dia kena selesaikan. Cuti kahwin pun hanya dapat dua minggu sahaja selepas itu kena sambung kerja. Lagipun dia kena selesaikan banyak perkara. Itu tak jadi masalah. Buat apa nak bercuti lama-lama? Kerja lagi penting.
Setelah dia selesaikan kerja, tiba-tiba Baby menghubunginya. Dia menjawab panggilan itu. “Temankan I shopping malam ni, please...” Baby merayu.



***



PUAS Zarina tunggu suaminya di meja makan. Lauk pauk dah dingin. Sekejap-sekejap dia memandang Mak Mah. Mak Mah pula seolah-olah kasihan pada Zarina yang berusaha menambat hati suami. Kalau dikutkan penat, memang Zarina penat menyediakan semua itu bersama Mak Mah. Tetapi demi suami dia relakan.
“Cuba call dia.” Saran Mak Mah.

“Kalau dia ingat nak balik, dia akan call saya, Mak Mah.” Zarina terus naik ke atas meninggalkan Mak Mah. Dia membawa rajuk di hati. Mak Mah menggeleng perlahan mengenangkan keadaan mereka berdua.

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.