Entri Terkini :

Novel : Setia Berdarah - Bab 2

Bab 2

Sungguh rasa terhina kerana di dalam banyak perkara yang dilaluinya adalah perbezaan darjat yang menjadi masalah. Soal rupa itu mungkin orang boleh pertikaikan. Sesekali Rahman berasa hambar dengan sikap sebegini. Berkata-kata sinis di atas apa yang tidak dia miliki. Kereta mewah? Rumah besar? Dia tiada semua itu. Rahman hanyalah seorang penghatar surat. Siang malam hidupnya hanya dibebani persoalan. Kenapa dan mengapa? Sudah suratan agaknya. Kadangkala dia terfikir, adakah ini takdir hidupnya yang hanya diulit angan-angan yang tiada kesudahan? Terperap di dalam bilik setelah meratapi sebuah kehilangan? Persoalan ini seperti batu besar yang menghempap kepala sampai berkecai!
“Sampai bila kau nak macam ni, Aman?” Nasihat daripada Fauzi tidak berkesan di hati.
Telah lama Fauzi bersabar dengannya. Kesabaran lelaki itu ada juga batasnya. Rahman harus pandai menjaga hati sahabat yang dibesarkan bersama-sama di Teratak Embun Pagi itu. Sepatutnya Rahman sudah boleh faham apa yang Fauzi mahu. Fauzi hanya mahu melihat Rahman tersenyum. Sebagai seorang sahabat sejati, hidup mestilah selalu harmoni. Cubit paha kiri, paha kanan pun terasa juga.
“Bila aku besar nanti aku nak jadi seorang penyiasat yang hebat.” Rahman menyuarakan hasrat terpendam.
“Kau nak siasat apa?”
“Aku nak siasat dekat mana keluarga aku sebenarnya dah hilang.” Beritahu Rahman sambil terangguk-angguk di atas jambatan sambil memerhatikan aliran sungai yang mengalir.
“Kau tak pernah beritahu aku pun yang keluarga kau sudah hilang. Mereka pergi mana ek?” Fauzi pegang bahu Rahman.
“Tu sebab aku ada dekat sini sekarang. Kalaulah aku tahu mereka ada dekat mana, memang sudah lama aku pergi cari.” Beritahu Rahman.
“Ha`ah kan. Kau tiba-tiba je muncul. Pejam celik pejam celik dah tiga bulan kau menumpang dekat Teratak Embun Pagi ni. Aku tengok Mak Peah sayang sangat kat engkau. Apa rahsianya?” Soal Fauzi.
“Senyum tak perlu kata apa-apa.”
“Senyum? Dengan senyum je dah boleh pikat orang?”
“Ya. Senyum.”
“Nanti aku pun nak buat Mak Peah sayang pada aku jugalah. Senyum banyak-banyak.”
“Tak boleh.” Jawab Rahman pula.
“Kenapa tak boleh pulak?” Fauzi angkat kening.
“Habis tu, kalau dia sayang kau dan sayang aku je, mereka yang lain macam mana?” Rahman tersengih.
“Ya tak ya juga ek? Kita suruhlah mereka senyum jugak, biar sayang semua.” Mereka berdua gelak sama-sama.
Mak Cik Peah yang terdengar perbualan mereka berdua terus tergelak. Memang mereka berdua selalu menghiburkan. Kasihan Rahman dan Fauzi, kecil-kecil sudah kehilangan orang tua. Keluarga Fauzi meninggal dalam kebakaran, hanya Fauzi sahaja yang dapat diselamatkan. Rahman pula entah ke mana orang tuanya menghilang. Dia ditemui oleh Mak Cik Peah dalam keadaan koma. Mujurlah Mak Cik Peah yang ketika itu ditakdirkan melalui kawasan berkenaan. Jika tidak, Rahman mungkin tiada di Teratak Embun Pagi. Bertuah sungguh Rahman dijaga dengan baik. Anak-anak yatim piatu begitu dikasihi oleh Mak Cik Peah.
Rahman menanggalkan kaca matanya lalu dilap pada baju. Apabila mahu dipakaikan semula, tiba-tiba ia terlepas dari tangan. Tindakan reflex berlaku, dia cuba menggapai semula kaca matanya itu dan tanpa disangka dia terjatuh pula ke dalam sungai sambil memanggil nama sahabatnya.
“Aji!”
“Aman!” Pekik Fauzi pula.
Mak Cik Peah yang terlihat terus menjerit meminta tolong. Kalau air sungai itu cetek tidak mengapa tetapi air sungai itu dalam malah alirannya juga deras.
“Tolong!!! Tolong!!!” Jerit Mak Cik Peah lalu dia terhenti menjerit selepas terlihat Fauzi telah terjun dan berjaya menyelamatkan Rahman daripada lemas.
Ah! Malaslah nak mengungkit kebaikan yang pernah dia buat. Kalau hendak aku bandingkan dengan setinggi gunung, sungguh tak terdaki. Bisik hati Rahman. Sungguh berhutang nyawa.
Pagi ini dia kaku di birai katil setelah menarik nafas sedalam-dalamnya dan dilepaskan perlahan-lahan. Mulanya dia rasa tenang tapi lama kelamaan ia menjadi sarat beban. Otak membenihkan rasa sangsi pada sebuah perubahan. Apa yang berlaku pada setiap malam? Malam yang mengkhayalkan dia tentang waktu. Waktu yang pergi dan berpatah lagi. Ini satu persoalan yang mampu menjadikan dirinya separa gila.
“Rahman Bin Zaidi!” Nama itu mencucuk halwa pendengaran. Kuat nama itu dilaungkan. Ia seakan-akan wujud dalam hayalan. Segera dia menoleh. Langsir di jendela kamar belum lagi dibuka sedangkan cahaya matahari telah menerobos masuk. Sesak rasa nafas kerana pengaliran udara tidak nyaman.
Kiri dan ke kanan ditoleh tetapi masih belum mendapat jawapan. Setiap hari begitulah keadaan yang dialaminya. Ketika waktu malam, seruan nama begitu perlahan, setiba siang ia menjerit. Rahman diburu ketakutan dan rasa takut itu disorok dari pengetahuan Fauzi.


Tajuk : Aku Takkan Menangis!
Penulis : Rahman

Hidup ditinggalkan memang pedih. Tambah lagi kalau hati sudah sayang. Bercinta bagai nak rak tapi digodam dengan pendustaan. Memang sakit hati ni. Siapa tak sakit hati? Cuba beritahu aku? Aku ingat lagi waktu mula-mula berkenalan dengannya. Hari-hari dia pandang aku. Apa yang dia pandang tentang aku ni hah? Dahlah tak seindah kumbang emas, tapi dia syok pada aku. Alahai, memang Suriani mengancam. Renungan matanya bak cahaya bulan. Lenggang lenggok dia berjalan bak ratu yang menawan.

Ada seorang budak pejabat, dahi dia macam Jimmy Neutron! Rambut pacak-pacak macam kulit durian. Ada hati nak bagi amaran pada aku supaya jangan sesekali goda Suriani. Kalau aku cuba ganggu Suriani, nahas aku dikerjakanya. Hei! Dia tu siapa nak warning aku?!

Memang aku kurang suka dia. Kau boleh aku tak nak tengok muka mamat tu. Setiap kali aku masuk ke pejabat tu nak ambil surat, si poyo tu akan berkerut dahi dan menjeling pada aku semacam. Cara dia pandang aku memang tak puas hati. Pernah dia tarik baju aku dan nak lepaskan penumbuk pada muka aku. Aku tahulah badan aku ni kecil! Tapi jangan anggap badan sekecil aku ni tak boleh tumbangkan gajah! Sakit pulak hati ini.

Semua ini gara-gara cinta. Kerana cinta orang sanggup lakukan apa sahaja. Lama juga dia berdendam dengan aku. Suriani ajak aku keluar makan, dia nak cemburu. Suriani pelawa aku tengok wayang, dia pun nak cemburu. Dia suka lebih-lebih.

Aku tak pernah kacau hak orang. Suriani ajak aku keluar. Aku keluar sahajalah. Aku tak berday anak halang. Si lahanat tu nak maki aku macam-macam tu apa kes? Siap main mak bapak lagi. Menggelarkan aku macam-macam tapi diri sendiri tak sedar! Ingat kacak sangat ke style rambut kulit durian lepas tu sibuk agungkan gaya barat! Hak tuih!

Walaupun aku kecewa dengan Suriani, aku takkan menangis depan dia. Bila aku tanya, siapa Nordin dalam hatinya, dia cakap kawan biasa. Kawan biasa boleh cemburu? Nordin selalu nak hentam aku jadi aku beritahu dia yang dia hanya dianggap kawan biasa sahaja oleh Suriani. Sejak dari itu Nordin bertambah liar dan mengganas terhadap aku. Setiap kali ada sahaja isu berbangkit dan ada sahaja hal yang bukan-bukan timbul. Termasuklah motor yang aku bawa selalu pancit. Enjin tak hidup. Bahkan aku pernah kena pukul oleh orang. Aku yakin itu orang upahan dia. Aku sanggup bertahan demi Suriani yang setia berkawan dengan aku. Hari-hari dia berikan aku semangat untuk hidup.


“Aku gerak dulu, Aman.” Kedengaran suara Fauzi dari luar sambil ketuk-ketuk pintu. Rahman juga belum mandi lagi. Awal-awal pagi begini pun dia sibuk kemaskini laman blog. Fauzi dah nak pergi kerja. Rahman pulak masih dalam bilik. Sudah hampir sebulan dia bermuram durja.
“Okey.”
“Kau tak nak masuk kerja ke?” Soal Fauzi lagi.
“Kau kirim salam aje pada Encik Zaki tu.” Jawab Rahman sambil membetulkan urat-urat badan yang terasa lenguh. Kalau bab menaip memang tekun. Rasa malas diganggu.
Apabila keadaan kembali reda. Jantung pun dah seimbang, nafas juga konsisten maka dia mahu menyambung kembali penulisan blog. Luahan rasa yang terpendam mesti ditaburkan pada laman ini kerana ini sahaja satu-satunya ruang untuk dia berkongsi pada pembaca bahawa cinta itu kejam!
Ketika jari jemari mahu menekan punat pada papan kekunci, sekilas angin datang melanggar dirinya. Angin yang datang menerobos masuk dari jendela. Segera Rahman menoleh.
Krekkkk…. Daun pintu kamar pula terbuka sendiri. Ini berlaku di siang hari. Apa ni? Rahman bangun dan melangkah perlahan-lahan mendekati pintu itu. Dia juga yakin bahawa Fauzi belum jauh kerana enjin motosikal belum lagi menderu. Setelah tiba ke pintu itu. Ia tertutup laju. Hentakan yang sangat kuat. Rahman terkejut! Wei!!!
Dia menoleh pula ke arah jendela. Jendela pula tertutup rapat secara tiba-tiba. Ada satu kuasa entah dari mana telah menutup semua itu. Dia terkurung dan benar-benar terkurung di dalam bilik itu.
“Aji!!!” Rahman ketuk pintu itu kuat-kuat. Dia melaungkan nama sahabatnya itu namun tiada maklum balas yang diterima.
Keadaan di dalam kamar menjadi gelap tiba-tiba. Tiada langsung ruang cahaya yang mampu menembus masuk. Peluh mula menitis laju. Bulu roma awal-awal lagi merinding. Dia sudah tidak keruan. Jantungnya berdetak laju dan leher mula mengeras tidak mampu untuk menoleh ke kanan atau ke kiri. Rahman diganggu kejadian yang aneh. Apa semua ini? Dia tidak mengetahui.
Cahaya dari skrin komputer riba tu memang tidak kelihatan. Ia terpadam. Leher yang kaku itu dia cuba longgarkan dengan cubaan menoleh. Ia payah. Dia hanya mampu menoleh seperti robot yang tidak mempunyai alat kawalan. Cara berjalan begitu mengarut dan teraba-raba. Kenapa tiba-tiba gelap. Adakah mata aku sebenarnya terpejam?
Dia seolah-olah tiada daya dan upaya. Habis segala-galanya dilanggar. Dia menjadi bagaikan orang buta. Orang yang hidupnya terlalu sia-sia.
“Aji, tolong aku!!!” Jeritnya sekuat hati. Jeritan itu percuma.

***

“Awak tak apa-apa ke?” Cepat-cepat Rahman meminta maaf. Dia tidak sengaja terlanggar seorang perempuan cantik semasa menaiki tangga. Dokumen yang terlepas dari tangan gadis itu dikutip semula.
“Saya tak apa-apa. Maaf, saya yang salah sebab jalan tak tengok kiri dan kanan.”
“Sepatutnya awak kena tengok depan aje, bukan kiri atau kanan.”
“Oh, sorry. Nama saya Suriani.” Beritahu Suriani memperkenalkan dirinya sambil hulurkan tangan.
“Tahu.” Rahman tidak menyambutnya. Maka fahamlah Suriani kenapa Rahman tidak menyambut tangannya. Suriani jadi malu sendiri.
“Macam mana awak tahu?” Suriani angkat kening.
“Tu…” Rahman menunjukkan tanda nama yang dipakai oleh Suriani di baju. Tersengih Surani.
Rahman kelihatan tergesa-gesa. Hari pertama mula bekerja. Tadi kaku seketika terpandang kecantikan Suriani bak kata pepatah dari mata turun ke hati. Suraini juga tergamam setelah melihat wajah Rahman seorang lelaki Melayu tulen tetapi kurang inci. Tapi itu tidak penting kerana yang penting bagi seseorang itu adalah keindahan hati.
Tuhan telah jadikan manusia itu dengan pelbagai rupa dan bentuk untuk saling kenal mengenali. Jadi, seandainya wajah seiras sahaja maka tiada bezanya hidup tanpa kepelbagaian. Tidak dapat dikenal pasti kelebihan yang tersendiri.
Rahman segera menaiki tangga tapi terlupa sesuatu. Dia menoleh semula pada Suriani untuk bertanyakan soalan yang mengelirukan.
“Awak!”
“Ya saya?” Suriani tersenyum.
“Bilik pengarah Indah Bumiputera ni kat mana?”
“Awak masuk kanan lepas tu belok kiri. Pergi terus dan di situ ada kaunter pertanyaan. Tanyalah dekat situ.”
“Awak main-mainkan saya ke?” Rahman mengerling mata.
“Tak adalah, bergurau sahaja. Situlah biliknya.” Suriani senyum manis.
Boleh bergurau pulak dia ni. Orang tengah serius ni sempat lagi nak main-main. Bisik Rahman dalam hatinya.
“Okey terima kasih.”
“Eh, awak!” Giliran Suriani pula memanggil.
“Nama awak apa?”
“Rahman.” Beritahu Rahman segera berlalu dari situ. Setibanya di atas dia hubungi Fauzi sekali lagi. Dari tadi tak angkat telefon. Apa masalahnya?
Isy dia ni! Baik tak payah pakai telefon! Marah Rahman dalam hatinya. Orang tengah kelam kabut ni. Hari pertama pun dah lambat. Harap-harap bos tak marah.
“Eh Aman. Kau apasal lambat? Buat malu aku je la.” Fauzi muncul dari arah belakang. Terkejut Rahman dek kemunculan yang tiba-tiba itu.
“Aku call kau tak dapat. Kau tak kejutkan aku kenapa?” Soal Rahman seolah-olah menyalahkan Fauzi yang tidak kejutkan dirinya. Kalau sudah tidur, tidur mati jadinya. Maklumlah penat belum reda.
“Handphone aku lupa caj malam tadi. Bos dah tunggu kau tu. Pergilah.” Suruh Fauzi.
“Bilik dia yang mana satu?”
“Tu.” Fauzi tunjukkan arah. Rahman dengan penuh rasa gementar terus meluru ke bilik yang ditunjukkan tadi.
Selepas bertemu dengan bos bernama Encik Zaki itu, Rahman berasa lega. Dia fikir bakal bosnya itu garang rupanya tidak. Baik hati pula. Untunglah dapat bos begitu tidak perlu marah-marah dan melenting tidak tentu fasal. Syukurlah seorang bos mampu mendengar masalah dan cuba mencari penyelesaian. Dia diterima bekerja walaupun tersasar dari cita-cita asal. Itu tidak mematahkan semangatnya untuk mencari rezeki. Dia berjumpa dengan Fauzi di sebuah restoran.
“Macam mana tadi?” Soal Fauzi sebaik sahaja Rahman melabuhkan punggung pada sebuah kerusi di dalam restoran yang agak ramai orang.
“Okey je. Bos kau baiklah.” Rahman memuji.
“Bos kita. Sekarang dia dah jadi bos kita berdua.” Balas Fauzi membetulkan ayat Rahman.
“Siapa awek tu Aji? Cun.”
“Yang mana satu?”
“Perempuan cantik mata bundar tu yang jaga dekat pintu masuk tu.”
“Oh… itu kerani syarikat tu. Alah kau tak payahlah ganggu dia.”
“Kenapa? Salah ke kalau aku nak kenal dengan dia?”
“Perempuan cantik mesti orang lain dah punya.” Jawab Fauzi kemudian sedut minuman berkarbonat.
“Kalau tak ada macam mana?”
“Kita baru dua puluh satu tahun kot.” Beritahu Fauzi menyatakan usia mereka. “Dia dah macam kakak kita tahu tak.” Fauzi seolah-olah kurang suka kalau Rahman bercinta dengan orang yang lebih tua.
“Berapa umur dia?”
“Dua puluh lima tahun. Mana sesuai. Kau ni taste dekat kakak-kakak ke? Pelik.” Fauzi menggeleng lalu bersandar.
“Hmmm…”
“Bukan beza setahun tapi empat tahun.” Beritahu Fauzi bersungguh-sungguh.
“Ala… empat tahun je pun bukannya seratus tahun.” Jawab Rahman pula. Fauzi pula nampak macam tidak berpuas hati dengan citarasa Rahman. Dahulu tidak pula berbicara soal perempuan sekarang ni tiba-tiba sahaja jadi macam ni.
“Kau dah jatuh cinta?”
“Agaknyalah.” Rahman terangguk-angguk sambil mengusap dagu sendiri.
Tidak jauh dari mereka, terdapat dua orang gadis sibuk memerhati. Gadis itu datang dekat dan cuba bercakap dengan Fauzi tetapi kaku di situ. Dia berikan sepucuk surat. “Dia bagi.” Perempuan tu tunjuk pada arah rakannya kemudian berlalu.
“Ehh… kau dah ada awek rupanya. Tak beritahu aku pun.”
“Eee… tak nak la aku. Dia tu student. Lagipun aku tak berminat dengan student-student ni. Memang dari awal lagi dia dia stalker aku.”
“Siapa nama perempuan bertocang tu?”
“Tina. Ah… tak payah cakaplah pasal dia. Budak tu study depan tu je. Tak jauh dari ofis ni kan ada kolej. Tu haaa…” Fauzi tunjuk bangunan tempat perempuan itu study.
Rahman menoleh.
“Ohh… sana…” Ucap Rahman. “Aji. Kau tak nak sambung belajar ke?” Tambah Rahman lagi.
“Nak tu nak… tapi…”
“Kita orang susah kan? Apa kata lepas ni kita sambung belajar, nak? Tak rasa rugi ke kerja macam ni. Kerja jadi mat dispatch ni? Sampai bila?” Rahman seperti memperkecilkan pekerjaan ini.
“Man… kau kena betulkan persepsi kau tu. Kerja yang kita buat ni halal tahu tak. SPM kita pun teruk tahu tak. Dah tiga tahun aku jadi dispatch dekat sini dan aku suka kerja ni.”
“Jadi… kau dah kenal dengan dia dah lama la ya?”
“Siapa?”
“Suriani.”
Fauzi terdiam sambil menelan liur. Glurp! Surat tadi dimasukan ke dapal poket. Aku ingatkan dia tanya pasal Tina tadi… Fauzi agak menggelabah. Mungkin Rahman tidak tahu, syarikat Indah Bumiputera ni pun ada jaringan dengan kolej tu serta banyak lagi pusat pengajian yang lain. Jadi banyak dokumen penting  untuk dihantar ke sana. Sentiasa ada urusan dengan pihak kolej. Syarikat Indah Bumiputera ini merupakan sebuah syakirat penting dalam institusi pendidikan yang membekalkan bahan cetakan dan juga pembelajaran serta penghantaran risalah dan iklan.
“Aku gerak dulu. Nanti apa-apa hal kau pergi tanya Suriani okey. Aku ada kerja nak buat.” Fauzi bangun dan segera beredar.
“Eh Aji. Tunggu la.”
“Aku dah lambat.” Fauzi tergesa-gesa.
“Kejar Tina la tu.” Desis Rahman yang tidak jadi mengejar langkah Fauzi. Biarlah dia. Ada hal pentung sangat la tu.
“Apa awak cakap tadi?” Suriani muncul tanpa diduga. Terkejut Rahman.
“Errr…”
“Boleh saya duduk?”
“Duduklah.”
“Terima kasih.” Suriani duduk berhadapan dengan Rahman. Waktu pagi menjelang tengah hari agak terasa hangat. “Saya nak belanja awak makan tengah hari, boleh?” Pelawa Suraini.
Eh dia ni? Baru je kenal dah nak belanja aku makan bagai. Ada peluang ni… bisik hati Rahman.

Tanpa sedar, mereka sedang diperhatikan. Gambar juga ditangkap sebagai bukti selingkuh telah terjadi. Keluar minum sama-sama.

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.