Entri Terkini :

Cerpen : Hai Abang Laptop


Cerpen : Hai Abang Laptop
  



 “Hai Abang Laptop… tengah buat apa tu?” Diam sahaja dia tak menjawab. Fazura termenung sejenak. Abang Laptop ni buang tabiat ke? Fazura datang pun buat tak layan.
“Laptop saya dah siap ke belum?” Soal Fazura wanita bermata bundar yang suka sangat mengganggu Abang Laptop yang sedang bekerja. Dia yang berdiri di luar pejabat Abang Laptop tu tersengih-sengih macam kerang busuk sambil menyental rambut yang ikal mayang.
Sibuk bertanyakan laptopnya yang dikatakan sering rosak. Oleh kerana mahu ia dibaikpulih maka dia seringkali menghantarnya kepada Abang Laptop. Abang Laptop pada pagi ini macam ada masalah. Wajahnya berkerut sahaja ketika sedang pateri litar pada motherboard laptop. Begitu serius ketika bekerja, patutlah tidak melayani kehadiran Fazura.
“Sampai hati tak layan kita.” Nada Fazura  merajuk.
Memang lelaki yang berambut lurus berbadna tegap itu tidak mahu melayani Fazura ketika kusyuk bekerja. Lagipun hari-hari dia nampak wajah Fazura. Sudah naik bosan. Tambah lagi, kes laptop milik gadis itu. Bukan ada banyak masalah apa pun tapi entah macam mana si wanita comel itu menggunakannya pun dia tak tahu. Asyik hanging sahaja. Bila minta digantikan hard disk, (cekera keras) Fazura tak mahu. Katanya terlalu mahal.
Abang Laptop itu pun bangun dan melangkah ke arah Fazura tapi sedikit pun tak pandang Fazura. Apa masalah Abang Laptop ni?
“Abang!” Bentak Fazura tapi tiada respon.
“Hurm…” Akhirnya terdengar Abang Laptop mengeluh. Tersenyum Fazura sambil pandang wajah yang kacak dengan lesung pipit itu. Oh Abang Laptop…
“Kenapa dengan abang ni?”
“Berhenti daripada panggil aku dengan nama tu.”
“Nak panggil jugak!” Fazura berdegil.
“Sekali lagi kau panggil aku dengan nama tu, aku tak akan layan, faham?”
“Tapi saya kan pelanggan Abang Laptop, abang kena layan saya sebab saya tahu abang sayang saya.”
“Gila.”
“Memang saya gila. Saya gilakan abang.”
Perempuan ni meroyan ke apa? Tergila-gilakan aku ni apasal? Abang Laptop membelek-belek fail di rak. Ia adalah untuk catatan.
“Abang cari apa?”
“Cari pasal.”
“Saya pun cari pasal. Abang cari ni, kan?” Fazura tunjukkan fail rekod pelanggan. Laju betul tangan gadis itu mencuri fail orang. Sakitnya hati Abang Laptop.
“Bawa sini! Kenapa usik barang orang?” Marah Abang Laptop.
“Sebab abang dah usik hati saya.” Selamba tutur Fazura.
Sesaknya nafas di pagi ini. Kehadiran gadis bernama Fazura itu membuatkan Abang Laptop kehilangan tumpuan bekerja. Awal-awal pagi sudah datang ke premis perniagaannya semata-mana nak tahu kerosakan laptop. Baru sahaja hantar petang semalam, pagi ini sudah nak tengok siap. Gila ke apa? Kena ikut giliran la!
“Bila masa aku usik hati kau, hah?” Abang Laptop dah naik muak dengan gelagat Fazura yang tidak tahu malu itu.
“Dengan kekasaran abang. Saya suka lelaki yang garang macam abang.” Ucap Fazura. Dalam masa yang sama, Abang Laptop cuba merampas kembali fail itu tetapi gagal. Laju pula Fazura mengelak.
“Kau ni dah lah masuk pejabat aku sesuka hati. Lepas tu rampas barang aku. Apa kau ingat kau ni pihak berkuasa ke?” Bebel Abang Laptop dengan kening lebat terangkat.
Kadangkala perempuan ni nampak pelik. Bila sudah suka dekat seseorang maka kesengalan akan terserlah. Bila tak suka lagilah nampak sengalnya. Sekarang kenapa aku? Kenapa aku yang dia asyik kacau? Bisik hati Abang Laptop.
“Pintu tak berkunci, jadi saya masuklah.” Begitu mudah jawapan Fazura.
“Kalau tak berkunci main terjah aje lah ye? Apa kau fikir pejabat aku ni rumah tumpangan ke?”
“Saya tak cakap, tapi dah macam rumah tumpangan pun. Abang tak pernah balik rumah, kan? Abang tidur sini.” Ujar Fazura. Segalanya diselidik. Huh!
“Wei, suka hati akulah nak tidur mana pun. Yang kau banyak cakap ni kenapa?”
“Okey, laptop saya dah siap ke?” Fazura ubah topik terus bertanya mengenai laptop.
“Ini kali terakhir aku repair laptop kau. Selepas ni jangan rosak lagi. Tunggu sini!”
Abang Laptop terus masuk semula ke pejabat dan mengambil laptop kepunyaan Fazura. Kemudian diberikan kepada Fazura. Fazura letak fail di atas rak semula kemudian mengambil bungkusan yang dihulurkan oleh Abang Laptop.
“Abang!!!”
“Apa?”
“Kenapa macam ni?” Fazura geram.
“Apa?”
“Kenapa laptop saya jadi macam ni?” Marah Fazura kerana laptop itu barai. Ia tidak dipasang semula setelah dibuka satu persatu. Ambik kau! Dah nak sangat. Laptop belum siap tapi sibuk nak ambil. Sekarang rasakan.
Fazura terus menangis . Abang Laptop terus memeluk Fazura. Di saat Fazura menangis, Abang Laptop turut menitiskan air mata. Dia terpaksa melalui hari-hari sedemikian demi membahagiakan Fazura. Kerana terlalu sayang dan cinta, dia rela. Rela menjaga Fazura.
Tidak jauh dari sudut itu, seorang ibu tunggal turut bergenang air mata. Air mata yang penuh dengan kekecewaan. Seorang ibu yang tidak mampu berjalan. Hanya duduk di atas kerusi roda sahaja.

Lima tahun lalu…

“ABANG…  Zura sayang sangat-sangat pada abang.”
“Abang juga sayang. Walaupun abang diberikan segunung emas, abang takkan tukar awak, Zura.” Ucap Abang Laptop.
Cinta mereka berputik ketika Fazura perlukan bantuan. Laptop Fazura ada masalah saat dia perlu menghantar tugasan terakhir kepada pensyarah. Dokumen penting ada dalam laptop itu. Kehadiran Fazura ke premis perniagaan Abang Laptop mengundang cinta pandang pertama. Abang Laptop terpesona dengan kecantikan gadis itu. Tapi sengaja menyembunyi perasaan itu.
Bukan senang hendak memenangi hati Fazura. Tapi lama kelamaan kerak nasi akhirnya lembut direndam air. Percintaan terhalang oleh orang tua. Itu biasa terjadi dan Abang Laptop mengharunginya dengan penuh tenang dan sabar.
“Kau mana layak kahwin dengan anak aku!”
“Tapi saya mencintai Fazura, pak cik.”
“Cinta dan dengan motor cabuk kau tu, mana boleh beri anak aku kebahagiaan.”
Dari jauh Abang Laptop datang dengan motosikal semata-mata merisik sendiri si anak gadis yang dicintai. Dari Terengganu ke Segamat hanya dengan motosikal. Sanggup meredah hujan ketika dalam perjalanan. Sesampai di sana pun Abang Laptop demam.
Halangan itu terpaksa ditempuhi. Fazura yang mendengar kata-kata ayahnya terus mendakap ibu di tempat yang terlindung. Fazura sengaja mahu mendengar ucapan mereka dan ternyata ia mengecewakan.
“Abang… bawa Zura pergi bang. Culik Zura bang.” Fazura merayu.
“Abang dah tak dapat buat apa-apa sayang.” Abang Laptop hampa. Wajahnya berkerut seribu.
Fazura juga terkilan. Selama ini dia terfikir ayahnya sporting tetapi ternyata ayahnya tidak merestui perhubungan dia dengan Abang Laptop.

***

ABANG Laptop sibuk dengan kerjanya di kedai itu. Dia mesti menyiapkan kerja yang tertangguh itu sehingga lewat malam. Dia tidak mahu pelanggan tertunggu-tunggu bahkan dia mahu siap dalam waktu yang dijanjikan. Sedang dia sendirian di situ, elektrik tiba-tiba terputus.
“Huh!” dia tiba-tiba geram sendiri. Baru nak siap tapi elektrik pula terpusuts. Oleh itu dia mengumam geram.
Dia ambil lampu picit di dalam laci lalu dihidupkan. Dia kembali ke DB untuk menghidupkan kembali elektrik. Sesudah itu lampu kembali menerangi ruang kedai kecilnya.
Apa yang dia lakukan sebenarnya serba tidak kena. Semenjak lamarannya ditolak, hati dan perasaannya tidak tenteram walaupun dia cuba menelannya namun tetap terasa pahit. Dia mengalihkan perhatina dengan fokus pada kerja.
Dia melangkah semula ke meja kerja dan lampu picit dimatikan. Dia melihat jam di dinding, pukul 1 pagi. Matanya masih terang kerana tadi dia telah bancuh secawan kopi dan meminumnya agar dia tidak cepat mengantuk.
Tidak semena-mena pintu kedai diketuk. Dia menoleh. Entah siapa yang datang pada waktu pagi begini. Dia selak langsir tingkap, tiada orang di hadapan pintu itu. Dia berpaling lagi dan selangkah dia maju, pintu itu diketuk lagi.
“Siapa tu?” Tanya Abang Laptop.
Diam.
Cuaca tiba-tiba dingin menjarum tubuh. Dia mengeluh setelah merasa seram sejuk. Tiba-tiba sahaja bulu romanya merinding. Peluh menitis laju setelah terbit dari liang-liang roma.
Sekali lagi pintu diketuk dan dia melangkah semula mendekati pintu itu. Pintu tidak henti-henti diketuk dan dengan perlahan-lahan dia menghulurkan tangan untuk memulas tombol pintu masuk utama itu. Ketukan itu terhenti dan tangan dia kaku. Dia berkira-kira sama ada mahu membukanya atau pun tidak.
Perasaan ingin tahu membuak-buak lantas dia membuat pilihan untuk membukanya. Pantas dia membuka pintu itu lalu dia menjengulkan kepala menolah kiri dan kanan. Tiada sesiapa. Huh! Siapa yang main-main ni? Dia manu menutup semula pintu. Tidak diduga…
“Tolong baiki laptop saya…”
“Hah?” Tersentak Abang Laptop awal pagi begini ada orang minta baiki laptop. Dia menoleh lagi tapi tiada siapa. Bila dia berpaling untuk beredar lampu terpadam lagi. Dia segera mendapatkan lampu picitnya dalam kesamaran malam. Cepat-cepat dia hidupkan lampu picit itu tapi saat dihalakan lampu tersebut benda itu betul-betul sudah berdiri di hadapannya. Rambutnya panjang, wajahnya buruk, matanya keluar darah dan baunya sangat busuk seperti bangkai yang terbiar. Sungguh menusuk rongga.
“Pergi!!!” Abang Laptop terperanjat lalu menghalau benda itu. Dia dikejutkan lagi dengan bunyi telefon. Ketika dia tersentak, lampu kedai terus kembali sedia kala. Dia memandang telefon bimbit di atas meja bersama resah dan gelisah.
Huh! Dia melepaskan nafas lega. Ibunya telefon.
“Sulaiman… kenapa kau tak balik lagi ni, mak risaulah…” Sudah besar panjang pun Abang Laptop masih dirisau ibu. Dia banyak kerja jadi terpaksa pulang lewat.
Lambat Abang Laptop mahu beri maklumbalas kerana jantungnya masih berdebar. Jawapan belum diberikan.
“Sulaiman…” Panggil ibunya.
“Nanti Sulaiman balik mak, nak habiskan kerja sikit lagi ni.” Alasan diberikan kepada ibunya.
“Jangan lewat sangat, mak tak sedap hati ni.” Ramlas menyuarakan kebimbangan.
“Tak ada apa-apa mak…” Balas Abang Laptop.


***

“SAMPAI hati ayah buat Zura macam ni.”
“Jadi kau nak lawan cakap ayah kau ni ke? Zura, ayah bagi kau pendidikan untuk kau tahu menilai tapi bukan memilih untuk hidup dengan lelaki tu. Entah betul ke tidak dia berniaga.” Zahir tidak berkenan dengan Abang Laptop.
“Saya yakin ayah, dia boleh jaga Zura.”
“Ayah tak setuju kau kahwin dengan dia. Kau boleh cari lelaki yang jauh lebih baik dari dia. Kau belum tamat mengaji lagi dekat Uitm Dungun tu! Kenapa gatal nak kahwin, hah?!” Bentak Zahir yang geram, anaknya jatuh hati pada orang sana dan bukannya sibuk mencari ilmu.
“Mak…” Fazura menoleh pula pada ibunya, Rasidah. Rasidah mengeluh seolah-olah tidak mampu membantah keputusan si suami. Kalau diukur dari luaran, memang Abang Laptop nampak baik, tapi kebaikan sahaja tidak cukup menjaminkan kebahagiaan jikalau tiada harta. Gelengan ibunya juga amat mengecewakan Fazura.
Zahir terus keluar dari rumah dan pergi entah ke mana membawa kemarahan di dalam hati mengenangkan sikap Fazura yang sangat degil itu.
“Kenapa ayah tak suka pilihan Zura, mak?” Air mata Fazura tegar menitis.
“Zura… kenapa kau buat macam ni? Kenapa kau sanggup buat ayah kau terkilan dengan kamu? Mak faham perasaan kau tapi kenapa kau tak boleh tunggu selepas kau tampat pengajian dekat sana dulu?” Rasidah menggosok bahu anaknya.
“Zura sayang dia.” Tulus ucapan Fazura yang tidak tertahan menanggung seksa rindu. “Sekarang ni dia tak angkat call Zura, tak balas SMS Zura. Semua sebab ayah mak. Ayah dah buat dia kecewa.” Fazura sebak.
Kedua-dua belah bahu Fazura dipegang Rasidah. Rasidah mahu Fazura melihat kedalam matanya.
“Dengar sini, mana yang menjadi keutamaan kau, keluarga atau lelaki tu?” Rasidah mempersoalkan tentang pilihan itu. Dia mahu Fazura buat keputusan.
Fazura diam. Jiwanya kacau. Pilihan jawapan yang sukar untuk ditentukan. Menjadi anak tunggal dalam keluarga ini memang menyukarkan keadaan.

***

ABANG Laptop bermenung sendirian di kerusi malas. Sekejap dia mengeluh melepaskan rasa kecewa. Risikan dia pernah ditolak mentah-mentah. Fikirannya masih terganggu malah emosinya juga tidak menentu. Cerita malam tadi juga tidak dikongsi bersama ibunya. Barangkali itu hanyalah permainan perasaannya sahaja.
“Sulaiman…” Terdengar suara ibunya menyebut namanya.
“Ya mak.” Abang Laptop menoleh dan terus bangun dari tempat dia bermalas-malasan di senja hari.
“Tak baik kau bermenung macam ni, Sulaiman.” Ujar Ramlas yang malam tadi begitu risaukan anaknya yang sejak kebelakangan ini lebih banyak diam daripada banyak bercakap. Abang Laptop mengukir senyuman palsu.
“Tak ada apa-apa mak. Bukan menung apa, Sulaiman hanya fikirkan macam mana nak majukan perniagaan Sulaiman tu aje mak.” Abang Laptop berbohong.
“Kenapa Sulaiman nak tipu mak?”
“Eh, tak mak. Sulaiman tak tipu. Sulaiman cakap benda betul ni mak.” Abang Laptop tetap mahu mempertahankan kepalsuan.
“Mak tahu, kau terfikirkan Fazura.” Telahan Ramlas memang tepat.
“Hurm…”
“Sulaiman… jodoh kita dah ditentukan Allah, kalau Fazura itu adalah jodoh kamu, dia akan kembali kepada kamu. Tapi kamu kena redha kalau Fazura itu bukan jodoh kamu.” Ucap Ramlas sambil tepuk bahu Abang Laptop.
“Tapi Sulaiman rasa terhina, mak. Sulaiman akan buktikan bahawa Sulaiman juga boleh berjaya.” Ujar Abang Laptop penuh yakin.
“Mak yakin, kamu boleh. Tapi kamu mesti ada seseorang yang boleh berikan kamu semangat.”
“Mak adalah semangat Sulaiman.” Ucap Abang Laptop yang mengharukan hati si ibu yang mengandung, melahirkan dan menyusunya sehingga besar panjang. Kini masa untuk Abang Laptop membalas jasa ibu kesayangan. Ayah dah lama tak ada, kini tinggal dia dan ibu sahaja. Adiknya juga sudah lama meninggal dunia akibat demam denggi berdarah.
“Abang…” Tersentak Abang Laptop dan Ramlas melihat seorang gadis berdiri di hadapan rumahnya.
“Zura?”

***

RAMLAS memandang wajah hambar Fazura yang kesedihan di atas keputusan bodoh yang dibuat. Kenapa Fazura bertindak begini? Abang Laptop juga kehairanan.
“Kenapa Fazura buat macam ni?” Ramlas menyoal Fazura yang duduk di kerusi. Abang Laptop menoleh ke arah ibunya sementara Fazura pula tunduk bermain dengan jari jemari.
Memang tidak manis dipandang orang anak gadis tinggal di rumah ini yang ada anak teruna. Tapi Fazura berkorban rasa datang ke situ.
Kelihatan Fazura enggan menjawab pertanyaan Ramlas lalu Ramlas memandang Abang Laptop. Abang Laptop seolah-olah mengerti maksud pandangan mata itu. Segera dia bangun dan masuk ke dalam bilik. Fazura malu agaknya bila Abang Laptop ada di situ.
“Zura…” Sebut Ramlas.
“Sebenarnya, Zura sayangkan Abang Laptop, Zura betul-betul mencintai anak mak cik tu. Zura pun tak tahu kenapa.” Fazura tidak langsung ralat menyebut nama itu. Terkadang Abang Laptop mahu tergelak. Fazura suka panggil begitu.
“Tapi Zura tak boleh buat macam ni. Nanti mak dan ayah kamu bimbang.” Ramlas risau dengan keadaan sekarang.
“Zura tak tahu.”
“Zura jangan ikutkan hati dan perasaan sangat. Mak cik tak nak masalah timbul dikemudian hari nanti.” Ramlas tidak mampu hendak menangkan sesiapa.
“Kalau Zura tak dapat kahwin dengan Abang Laptop, tahulah apa Zura nak buat.” Kata Fazura memeranjatkan Ramlas.

***

“ABANG! Anak kita terlantar di hospital besar Kuala Terengganu bang!”
“Biar! Biar dia mati. Dia dah mengaibkan keluarga kita.” Zahir marah. Dia tidak tahu apa yang diucapkannya itu merupakan satu doa.
“Tapi dia cuba bunuh diri!” Marah Rasidah pada suaminya yang suka cakap lepas sahaja tanpa berfikir. “Fazura telan racun tikus! Tahu tak?!” Sambung Rasidah lagi.
“Hah?” Zahir baru tersedar dari berkata-kata marah. Tersentak anak perempuannya itu buat hal yang sangat keji. Kenapa nak bunuh diri? Tak ada agama ke? Bermacam-macam yang berlegar di benaknya.
“Sulaiman call, beritahu saya.”
“Tapi abang rasa, ini macam rancangan mereka aje untuk dikahwinkan. Budak-budak zaman sekarang penuh dengan muslihat!” Zahir tetap nak menang. Dia berfikir lagi. Mungkin mereka sengaja mencipta alasan yang tidak munasabah.
“Sekarang ni bukan soal jodoh yang saya bimbang, tapi nyawa anak kita. Kita yang malu nanti bang kalau anak kita betul-betul mati bunuh diri. Dia satu-satunya anak perempuan kita bang. Sampai bila abang nak ego macam ni?” Rasidah mengenang air mata bimbang.
Zahir mati kutu. Sungguh tidak terduga anak gadisnya semakin melampau. Mahu atau pun tidak dia mesti ke Terengganu!
Diberikan ilmu tapi cetek pula pemikiran. Bertindak terburu-buru tanpa memikirkan perasaan orang tua. Memang mengharukan hidup kedua-dua orang tuanya. Tepi kerana cinta, mereka sanggup buat apa sahaja termasuklah mengorbankan diri sendiri tanpa fikir panjang, tanpa fikir baik dan buruk, dosa atau pahala.
“Anak kita tu macam dah tak ada iman!” Bebel Zahir.
“Tu la abang, sepatutnya abang tak perlu halang kehendak hatinya. Sekarang tengok apa dah jadi.”
“Masalahnya sekarang, kenapa dia tak pilih orang lain je?”
“Eh! Kalau saya juga pilih orang lain, abang bahagia tak?”
“Apa awak merepek ni?” Zahir mengerling sambil bergegas mendapatkan kunci kereta. Sempat lagi mereka berdua bertengkar.
“Saya tak merepek.” Jawab Rasidah.
“Anak kita tu memang dah pelik.” Balas Zahir.
Di dalam kereta, ada wanita berambut panjang mengurai duduk menumpang ikut bersama ke destinasi tujuan Zahir dan Rasidah.

***

“ZURA, bangun…” Abang Laptop merayu-rayu supaya Fazura sedarkan diri. Dia menemani Fazura yang sedang kritikal. Kenapa tergamak Fazura bertindak bodoh sedemikian rupa?
Fazura masih koma. Ramlas menarik tangan Abang Laptop lalu dibawa keluar untuk berbincang sesuatu. Sebagai seorang ibu, Ramlas dapat merasa sesuatu.
“Cakap jujur dengan mak. Apa yang kau dah buat?”
“Sulaiman tak buat apa-apa pun mak.”
“Jangan bohong mak.”
“Betul mak. Sulaiman tak buat apa-apa pun.” Abang Laptop tidak tahu apa yang dimaksudkan ibunya.

***

“SETUJU apa pun tidak, Fazura tetap akan jadi milik saya, pak cik.” Abang Laptop nekad.
“Aku tak akan walikan dia untuk kahwin dengan kau. Kau memang tak  layak.” Zahir bertengkar dengan Abang Laptop di sebuah kedai.
“Tapi saya mencintai dia.”
“Kau nak kenyangkan dia dengan cinta kau tu ke? Kau tinggal di rumah pun nak roboh, ada hati nak kahwin dengan anak aku? Kau cerminkan diri kau tu dulu. Kau ambil duit ni, kau tinggalkan dia. Jangan ganggu hidup dia.” Ucap Zahir menukarkan wang dengan cinta.
“Saya tak nak wang pak cik.” Balas Abang Laptop.
“Sekarang anak aku dah tak nak ikut aku balik. Semuanya sebab kau. Dia dah jadi anak durhaka.”
“Cuma satu aje caranya untuk pakcik lepaskan dosanya. Izinkanlah saya yang menanggungnya pula.” Balas Abang Laptop.
“Kau jangan cakap pakai kepala lutut. Apa yang aku nak, kau jauhi anak aku, faham?” Zahir bangun dcengan wajah kemerahan dan meninggalkan Abang Laptop terpisat-pisat di situ.
Zahir meninggalkan Zahir cek RM20 ribu untuk menukar cinta. Wang bukan segala-galanya. Dia tidak mahu menerima wang itu. Dia mengejar langkah Zahir. Dia mahu pulangkan wang itu tetapi tiba-tiba dia terlihat orang berkumpul. Cepat-cepat Abang Laptop melihatnya.
Alangkah terkejutnya, Zahir dilanggar. Kepalanya terputus tangan juga putus. Kes langgar lari oleh sebuah kereta yang dikatakan dipandu secara berbahaya. Fazura masih koma tetapi Zahir pula telah kehilangan nyawa di tempat kejadian. Bagaimana untuk dia beritahu pada isteri dan anak Zahir nanti? Argh!
Terdapat bayang-bayang tanpa jasad di sisi mayat itu. Mereka yang berada di situ langsung tidak perasan bayang-bayang itu milik siapa?

***

“ABANG!!!” Rasidah masih tidak dapat menerima kenyataan, suami tercinta telah mati. Mati dalam keadaan mengerikan. Rasidah ditenangkan oleh Ramlas. Dugaan hidup sangat perit.
“Kau bunuh suami aku! Kau pembunuh!” Rasidah menyalahkan Abang Laptop. Tidak semena-mena orang yang membantu dipersalahkan. Sungguh perit untuk Abang Laptop menelannya.
Malam yang cukup tegang itu mengundang resah di hati Abang Laptop. Entah kenapa jiwanya bertambah kacau. Dia melihat jasad Zahir bangkit terduduk. Terperanjat Abang Laptop tambah lagi dimarahi oleh Rasidah tidak tentu hala mengatakan dirinya telah membunuh Zahir. Penat-penat dia datang dari jauh semata-mata melawat jenazah Zahir sebelum disemadikan.
Beberapa kali lampu rumah Rasidah terpadam sendiri menyebabkan mereka berasa sedikit panik tetapi masih meneruskan bacaan surah Yasin.
Setelah selesai pengebumian Zahir, pada malam itu juga Abang Laptop membuat keputusan untuk pulang ke Dungun. Dalam perjalanan itu, dia ditemani seseorang yang dia sendiri tidak tahu. Kadangkala motosikalnya berasa berat namun dia ketepikan perasaan takut itu.

***

“CUKUPLAH Sulaiman. Cukuplah dengan apa yang kau dah buat. Mak sudah tidak sanggup lagi melihat penderitaan Fazura. Janganlah kau berdendam lagi dengan keluarga Fazura.” Ramlas menasihati.
“Mak… Sulaiman tak buat apa-apa pun.” Balas Abang Laptop di ruang tamu.
“Kenapa kau sanggup buat semua ni, Sulaiman? Kita ada Tuhan, kita mesti mengadu pada Allah. Bukan pada benda-benda karut. Mak tahu kau mengamalkan sesuatu yang salah. Setiap malam mak bau kemenyan, Sulaiman.”
“Apa yang mak merepek ni?”
“Mak tak merepek. Kenapa kau seksa dia sampai macam tu?” Ramlas seolah-olah menyalahkan Abang Laptop di atas apa yang berlaku.
Abang Laptop bangun dan dia berdiri di hadapan ibunya. Riak wajahnya tiba-tiba berubah. “Mak macam nak bela orang yang menghina saya dan keluarga kita? Mak nak sayang dia?”
“Tapi kenapa sampai macam ni Sulaiman. Masya-Allah.”
“Mak tanya saya orang yang dah lama mati kerana bersabar?” Jawab Abang Laptop.
“Masya-Allah, Sulaiman. Mengucap nak.”
“Sulaiman dah lama bersabar mak!” Bentak Abang Laptop sambil menghayunkan tangan ke kiri dan ke kanan seperti seorang yang sedang bercakap dengan langit.
“Tolong lepaskan Fazura.”
“Saya mencintai dia mak. Kalau saya tak dapat dia, orang lain pun tak boleh dapat.”
“Allahu Akbar.” Ramlas bergenang air mata.
“Saya tak akan benarkan orang lain rampas Fazura.” Abang Laptop terus melangkah untuk keluar.
“Kau nak ke mana?” Ramlas cuba halang. Dia bimbang kalau Abang Laptop buat perkara yang bukan-bukan nak merumitkan lagi keadaan. Ramlas sudah bingung. Dia mengejar Abang Laptop tetapi Ramlas tergelincir tangga. Abang Laptop langsung tidak menyedari ibunya terjatuh.
Dia terus ke sebuah tempat berjumpa seseorang. Di situ dia rasa tidak sedap hati. Kenapa semua ini berlaku pantas.
“Apa yang dah berlaku?”
“Kau langgar pantang.”
“Pantang?”
“Kau tengok melawat orang mati!”
“Bila saya buat macam tu?!”
“Kau jangan pura-pura lupa.”
Barulah Abang Laptop ingat dia melawat Zahir.
“Apa saya nak buat sekarang?”
“Kau tiada pilihan. Hanya menunggu derita mendampingimu.” Beritahu bomoh berkepala botak.
“Takkan tak ada cara lain?!” Peluh Abang Laptop menitis laju. Dia menahan debaran. Dia tidak mahu mati.
“Ada… kau tidak akan mati melainkan dia yang mati!” Kata tok bomoh itu. “Kau tunggu sahajalah kematian dia kalau minyak itu tidak kau kembali pada aku.” Sambung bomoh itu.
Laju Abang Laptop tinggalkan kawasan itu dan segera dia mencari tempat ditanamkan benda itu. Tetapi malangnya tidak ada. “Mana?! Mana?!” Abang Laptop cemas.

***

“HANYA selepas kematian Fazura dia jadi begitu.” Ucap Ramlas kepada Rasidah. Fazura telah menghembus nafas terakhir di hospital gara-gara cubaan membunuh diri.
Rasidah turut menangis teresak-esak. Dia kehilangan suami dan anak. Ramlas juga telah lumpuh akibat peristiwa lima tahun lalu. Setiap hari dia seringkali melihat Abang Laptop bercakap sendiri. Katanya bercakap dengan Fazura. Fazura setia dengannya.
“Saya tak sangka.” Rasidah menangis lagi.
“Tolong maafkan anak akak tu, Sidah. Dia dah terpesong. Kerana dia terlalu ikutkan kehendak hatinya. Dia terlalu mencintai Fazura.” Ucap Ramlas sekilas dia melihat gelagat Abang Laptop ke hulur ke hilir di pondok buruk sebelah rumah. Rumah itu dalam halusinasi Abang Laptop adalah tempat perniagaan.
Ramlas terkilan dengan sikap anaknya itu, Abang Laptop anak yang baik tetapi terpengaruh dengan bisikan hati sendiri. Betapa iman anaknya itu goyah dan tidak redha dengan apa yang dilalui sebelum ini.
“Saya tak faham kenapa dia boleh jadi macam tu, kak?” Rasidah masih bergenang air mata.
“Selepas arwah suami kamu menolak risikan dia, maka dia hilang punca. Sudah lama akak perhatikan dia dan bimbang kalau-kalau dia buat benda tak elok. Sangkaan akak tepat.” Ucap Ramlas menundukkan kepala. “Dia banyak mendiamkan diri dan tak banyak cakap.” Sambung Ramlas lagi.
Rasidah mendengar dengan penuh kusyhuk.
Ramlas mengeluh.
“Selepas tu apa jadi?” Tanya Rasidah.
“Benda tu ganggu Fazura selepas bawa Fazura sampai ke sini dan selepas tu, lain jadinya. Fazura tertekan lalu menelan racun.” Cerita Ramlas lagi.
“Benda?”
“Ya Sidah. Ada benda.”
“Apa maksud akak?”
“Minyak dagu.” Beritahu Ramlas. Terkejut Rasidah mendengarnya. Jadi kegilaan Fazura terhadap Abang Laptop adalah disebabkan minyak dagu! “Pada satu malam, perangai Sulaiman pelik dan dia tergesa-gesa keluar rumah. Akak tak sempat halang. Malangnya beginilah keadaan akak sekarang, Sidah.” Ramlas redha di atas apa yang terjadi ke atas dirinya. Dia kini lumpuh tidak berdaya lagi untuk berjalan.
“Sabar Kak Ramlas. Saya tak saya bahawa dugaan hidup akak juga sangat besar. Saya dah tak tahu apa lagi nak buat kak. Sungguh hati saya sedih.”
“Sidah maafkan keluarga akak ya.” Ramlas merayu. Merayu supaya mendapat kemaafan. Diharapkan tiada dendam dan benci bersarang di lubuk hati Rasidah.
“Jadi, apa yang buat Sulaiman kurang siuman kak? Maaf kak saya sahaja nak tahu.”
“Sebenarnya akak yang jumpa dekat mana dia tanam benda tu. Dia tanam dekat pokok pisang belakang rumah ni. Jadi akak ambil dan simpan dalam rumah. Jadi dia balik rumah cari benda tu. Bila dah dapat dia telan minyak tu sampai habis. Sekarang dia rasakan akibatnya.” Beritahu Ramlas.
Rasidah terdiam. Dia menggeleng perlahan. Lidahnya kelu seketika dan menoleh sekilas pada Abang Laptop yang sibuk mundar mandir.
“Akak… saya juga redah kak. Akak jangan bimbang ya kak. Semua ini kehendak takdir.” Air mata Rasidah juga tidak henti-henti menitis lalu dia memeluk Ramlas.
Ramlas rasa lega selepas maafnya diterima. Tenang rasanya setelah Rasidah melafazkan tiada dendam dan benci. Sebagai manusia biasa, sememangnya tidak pernah terlepas daripada kesilapan. Jadi, perjuangan hidup mesti diteruskan walaupun dilanda badai.
Sekarang Ramlas pula tidak tahu apa yang berlaku di masa hadapan anaknya itu. Dia berserah pada takdir dan dia juga tidak henti-henti berdoa agar Abang Laptop kembali normal dan tidak terus jadi begitu Kini Abang Laptop sering didatangi bayangan Fazura tidak kira masa dan ketika.

***

“Tolong saya…”
“Tolong saya…”
Abang Laptop mendengar rayuan itu. Segera dia membuka pintu. Dilihat sesusuk tubuh yang mengerikan ada di hadapan. Matanya merah, rambutnya panjang. Ditangannya ada sesuatu.
“Hai Abang Laptop… tolong baiki laptop saya ya…” disusuli hilai tawa.
“Mari sayang… mari…” Abang Laptop gembira Fazura datang menemaninya. Yang dipegang Fazura bukannya laptop tapi . . .

~TAMAT~

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.