Entri Terkini :

Cerpen : Hantu Raya di Hari Raya

Notis : Cerpen ini mengandungi nilai bahasa yang sangat rendah.

Raya… sebut pasal hari raya aku fikir ia sesuatu yang indah tetapi ternyata ia merupakan hari malang dalam hidup aku. Bukan aku tidak mahu meraikannya selepas sebulan berpuasa tapi apa yang ada di hari raya tu? Kebahagiaan? Kegembiraan? Adakah ke untuk aku tatkala keluarga aku sendiri huru hara? Hati aku pilu, pedih dan terluka, siapa tahu? Aku dapat rasa yang Allah sahaja yang tahu tapi apa boleh aku buat? Aku tak boleh apa-apa. Yang aku boleh buat adalah buat tak tahu. Semakin aku buat tak tahu semakin perit dari dalam jiwaku sendiri.

Pada malamnya itu aku keluar dengan kawan aku. Melepak sebab tak ada apa yang perlu aku buat. Kemas rumah? Aku fikir ia tak perlu sebab dah tak ada makna pun lagi. Tapi… selepas balik pada pukul 2 pagi malam raya akhirnya aku kemaskan juga rumah. Dalam rumah memang tak ada apa-apa. Hari raya ke ni? Kemas rumah aku seorang aje ke? Aku sorang, ya aku sorang je. Aku ada mood kemas rumah sebab tengok wajah ibu. Aku merajinkan diri aku, tapi apa yang aku dapat? Aku tak dapat apa-apa pun di hari raya tu. Kasih sayang? Memang jauh sekali.Aku bangun pagi tu selepas penat mengemas dengan seorang abang aku yang kurang siuman. Hanya dia je yg temankan aku kemas rumah tatkala adik bongsu aku yang agak baik dan berjiwa murni melepak tak layan kemas rumah. Adik aku ke tu? Dia tak layan untuk kemas di hari raya. 

Jadi aku dengan abang aku yang kurang siuman tu la yang kemaskan semua tu. Ayah je yang susah hati cari abang... abang aku tu dhlah tak pakai handphone. Isy!“Bang, kita pasang langsir pulak.” Abang Man mengangguk je. Abang aku pun buat je apa yang patut bila dah disuruh. Aku pasang langsir dan ibu aku tidur lepas penat kut layan beli barang sampai pulang lambat.Aku menyapu dan mengemop lantai sebab lantai kotor, semua kotor dan rumah aku memang bukan macam rumah orang duduk sebab ayah kau seorang pengotor, mak aku pulak seorang yang kuat membebel tapi ayah aku tetap macam tu, buat bodoh je.

Aku dengan abang buat kerja dua orang sambil ditemani lagu hari raya di corong radio. Aku bergelak ketawa dengan abang dan itu je bahagia yang aku dapat pada hari esok nak raya. Tak lama selepas tu adik bongsu aku balik. Dia masuk dan jalan macam tu je masuk bilik dia buat bodoh je langsung tak endah aku dengan Abang Man buat kerja. Adik aku ke tu?Kemudian kami berdua dah ngantuk, abang pun dah letih tapi letih-letih dia pun tetap senyum sendiri. Abang macam tak ada rasa apa-apa ke? Tak rasa sedih macam yang aku rasa ni ke?

“Mat, abang nak tidur.” Abang Man senyum je dan aku angguk kasihan dekat abang dah letih. Sebenarnya abang balik tadi jalan kaki dari pekan selepas dia tak jumpa kereta ayah. Ayah, mak dan abang pergi beli baju raya tapi abang tak jumpa kereta. Abang tersesat. Aku tak ikut mereka sebab aku keluar dengan kawan masa tu. 

Kasihan abang balik jalan kaki. Mak pula boleh balik dengan Lan adik yang bongsu tu. Mak call dia dan dia datang ambil mak. Ayah pula sibuk duk cari anak dia yang entah ke mana, Alhamdulillah mujurlah abang man tahu balik sendiri tu pun jalan kaki. Jauh tu. Abang sampai rumah sekejap aku pun baru balik dgn kawan. Jadi aku nampak abang urut-urut sendiri kakinya. Mak pula duk ketawa je konon lucu abang balik jalan kaki. Mak boleh la gelak-gelak sebab tu bukan anak dia. Tu anak tirinya.Abang Man tetap abang aku sebab dia pun anak ayah aku ber’bin’kan sama, bin Salim. 

Aku dengan mak yang ni ada tiga beradik, Mat (aku), Zuki dan Lan. Ya tiga beradik je. Satu mak dan satu bapak yang ni. Ayah aku ni ada anak-anaknya yang terdahulu. Semua ni terjadi sebab dah tiada kesefahaman. Mak aku pulak ada anak-anak terdahulu. Macam mana nak jadi baik? Aku hairan dengan jodoh mereka ni. Ada adik beradik satu mak, lepas yg ni satu bapak, yang aku pulak yang ni, jodoh ketiga mereka. Hmmm!!! Boleh aku katakan semua ini macam satu sial! Entahlah hari baik bulan baik buat hati aku rasa hiba. Mod raya aku hancur dan memang tak ada apa-apa. 

Awal-awal pagi aku bangun sebab tak boleh tidur. Aku bangun dari perbaringan yang gelisah. Tapi aku bangun juga sebab aku nak pakai baju raya yang orang yang aku sayang kirimkan dari jauh. Dia pos, dia belikan aku baju raya. Raya aku rasa seronok dengan baju dia je. Baju Melayu warna hijau. Sukanya aku pakai baju tu. Aku gosok baju tu dan kemudian pakai pagi raya tu dengan harapan mimpi ngeri yang berlegar di minda lenyap. 

Ternyata sama sekali tidak. Bangun pagi di hari raya, mak aku kata nak masak nasi minyak hari raya ni. Pergi dapur tak ada nasi minyak, hanya bihun goreng. Okey itu rezeki aku terima walaupun hati terasa pahit. Abang aku pulak tak turun sarapan sebab dari tadi tak siap-siap gosok baju. Hee hee… abang gosok baju tak siap-siap sebab abang gosok tanpa buka suis, kelakarlah abang aku tu. Aku tolong gosok. Tu la abang, tadi orang nak gosok tak nak kasi kata boleh buat sendiri. Tapia bang senyum je tak marah. Dia tak reti nak marah sebab abang hanya tahu senyum. Tapi mak aku tetap cakap dia bodoh. Jadi bodoh sebab ibu kandung mak kepada abang aku ni kurung dia. Kurung tak bagi keluar dan bergaul.

“Mek tu memang bodoh takde otak kurung Azman dalam rumah. Sekarang jadi bodoh sama bodoh dengan mak dia jugak.” Mak aku, Ramlas membebel merangkap mak tiri pada Abang Man. Ayah aku pulak terasa hati mak aku cakap macam tu sebab tu anak dia. Anak lelaki dia. Walaupun dah tak berapa betul tapi tu tetap anak dia. Mak aku ringan mulut je kata macam tu dahlah nasi minyak tak buat. hmm… Mak aku ke tu? Hancur hati aku sebab hari raya macam tak ada makna apa-apa pun. Aku dah hilang mod nak beraya tapi aku kawal perasaan aku ni walaupun pedih sebenanrnya. Aku dah tak tahu nak buat apa.

***

Bersalaman raya tepi pintu je sebab mak kan wanita muslimah yang sangat teranggung walaupun menderhakai suaminya. Kata mak, si ayah ni tak reti jaga anak dan tak reti ajar anak sebab tu semua anak-anak jadi bodoh macam ayah. Ya aku terima aku bodoh dan aku memang tak ada otak. Tapi dulu aku benci dengan ayah aku dan sampai sekarang aku benci dengan sikap mereka semua walaupun usia aku dah 27 tahun aku tetap rasa terasing dalam keluarga ni. Mak aku hanya tau minta maaf di hari raya lepas tu derhaka lagi. 

Dengar ceramah macam-macam. Dah pergi buat haji tapi perangai sama je. Aku fikir mak aku tu wanita yang sangat mulia ternyata pelakon paling hebat dalam dunia ni. Lepas solat sunat Aidilfitri boleh pergi hambakan diri jumpa anak perempuan kesayangan dia di sebelah rumah. Namanya Zila, wanita terhebat yang suka huru harakan aku adik beradik sampai adik-beradik lain memihak pada dia. Anak tiri ayah aku tu agak kurang ajar semua harta dia nak bolot daripada kedai makan sampai tanah. Mak aku tu dah nampak dia sorong je dalam hidup. 

Kalau dengan Zila dia akan jadi lembut gigi dari lidah.Hari raya perempuan tu mana jejakkan kaki rumah ayah aku ni, dia buat sombong macam babi hutan sial! Lan dengan Zuki mana raya dengan aku tapi itu aku tak hairan sangatlah sebab keluarga aku memang keluarga yang rosak! Keluarga hancur yang tak tahu apa itu bahagia. Bila semua dha besar semua jadi setan. Mana nak fikir nak wujudkan bahagia. Dalam hidup mereka tak kenal pun apa tu bahagia. Porak peranda mereka tahu.Aku tak salahkan mereka sebab mereka dah jadi babi hutan kerana perangai mereka jadi begitupun sebab mak dan ayah aku juga yang dua-dua memang tak reti didik anak dari kecil. Bila dah besar panjang macam ni baru nak dididik dan diajar bersopan?! Persetankanlah didikan agama yang baru nak diberikan sebab sekarang ni ke baru nak insaf?

“Selagi Lan tak dinasihat selagi tu mak berdosa. Ayah pun berdosa sebab biarkan dia tak solat!” Aku bertegas tapi sama je. Mulut mak aku sayangs angat anak bongsu dia tu. Sayang jugak! Selain Zila, mak aku tu pun sayang Lan. Nak apa? Kereta diberikan. Dua ekor tu memang disayangi gila-gila. Tapi aku? Aku tak ada apa-apa pun. Zuki pulak dah jadi hamba Zila, jadi pak turut ikut je sampai jangan bebaik dengan aku. 

Setan sungguh si Zila lahanat tu.Aku hanya nak satu je dari keluarga aku. Aku nak kasih sayang dan perhatian. Mereka abaikan aku dah lama. Aku dah lama tinggalkan benda-benda tak senonoh. Aku dah lama tak hisap ganja, dan telan pil kuda tak bergaul bebas. Aku dah lama tak ambil tahu pasal kawan-kawan liar aku dulu. Aku jadi macam tu pun sebab aku tertekan dengan jiwa aku sendiri. Mereka berdua, mak dan ayah aku tu la asyik bertengkar. Dari aku kecil sampai besar bergaduh je memanjang. Kadang-kadang aku terfikir kenapa tak dimatikan aje mereka berdua tu oh Tuhan? Atau Kau matikanlah semua adik beradik kami ni supaya tinggal dalam dunia ni mak dan ayah aku tu je.

Bila aku dah nak jadi baik, macam-macam dugaan. Aku rasa tak adil. Kerana aku pernah rosak dulu mak dan ayah aku macam tak beri peluang tapi ayah sikit-sikit dah borak dengan aku sampai sekarang. Tapi mak, tetap sayangkan Zila. Semua diberikan pada Zila sampai anak tu macam setan tak layan dah Salim si ayah tirinya yang jaga dia dari kecil. 

Inilah padahnya bila orang tua suka kahwin cerai lepas tu hanya tahu buat anak tapi tak reti didik anak.Tiap-tiap tahun bila hari raya macam tu la sampai pernah aku tak balik raya selama dua tahun sebab aku bosan. Aku lebih sanggup lepak Kuala Lumpur, tak nak balik tatkala orang lain sibuk nak balik. Serius aku sampai macam tu. Dah tak ada makna apa-apa pun. Susahnya jadi anak lelaki macam aku ni.

Hari ni pun dah masuk hari kedua raya. Aku tebalkan muka hantar SMS dekat adik aku dua ekor tu. Aku kata, kalau tak beraya dengan aku ni aku tak kisah tapi minta ampun dengan ayah tu. Aku hairan satu benda kenapa mereka tak usaha cari agama? Belajarlah sikit-sikit walaupun sedar ayah jahil agama tapi dia tu ayah kandung korang la, sial!!!! Salim tu ayah kandung! Bukan Zila tu dewa kau yang leh bantu kau masuk syurga. Bodohlah korang berdua ni. Mak aku tu pulak, tak sedar diri! Semua nak kasi dekat Zila tu macam Zila tu leh bawa mak ke Syurga kononnya kalaud ah perangai Zila macam sial! Sanggup jadi isteri no 3 sebab sedar lelaki tu kaya gila. Mak aku rekemenkan dorang kahwin. Bodoh kan? Sampai sanggup bercerai semata-mata nak kahwin dengan lelaki kaya. Bodohnya keturunan macam ni. Huh! Macam setan.

Ayah aku tu pulak diberi makan ikut suka je. Aku tahulah ayah aku tu pemalas dan malas bekerja. Yang mak aku sayang sangat tu kenapa? Minta je cerai. Dah masih bau Syurga ke kalau derhakai suami? Belajar agama, sia-sia je. Tapia pa mak aku buat? Tak ada. Asyik mencari salah orang lain je. Masing-masing suka menyalahi masing-masing.

***

Mereka tetap tak beraya, jadi apa makna raya ni? Mak aku beraya dengan anak dia je. Aku ni siapa? Aku anak pungut ke? Adakah kelahiran aku anak sulung perkahwinan Ramlas dan Salim ni bukti cinta mereka? Apa yang aku dapat? Aku tak dapat apa-apa pun kan? Kadang-kadang aku rasa aku macam bukan anak mereka. 

Ya Allah… sampai begitu rasa aku. Ayah aku dulu memang kejam. Suka pukul aku, dan pernah simbah air panas ke muka aku sampai melecur. Pernah rotan aku sampi aku tak boleh nak tidur. Pernah campakkan aku dari beranda rumah sampai ke tanah. Walaupun aku dilayan teruk sebegitu rupa, sekarang ni aku bercakap dengan ayah aku setelah lama aku melarikan diri jauh dari keluarga.

Ayah aku seorang yang panas baran semasa kami kecil dahulu. Ayah aku layan mak aku macam gampang je. Mak aku nak jual nasi lemak pago-pagi hari tapi ayah aku tendang tong nasi nasi. Ya… itulah yang aku saksikan. Mereka suka bertengkar. AKu masih kecil waktu tu. Jadi… aku rasa itulah sebab kenapa adik beradik aku hancur. Ayah aku yang meradang dan ibu aku yang cetek ilmu. Masing-masing tak bijak. Bodoh! Masing-masing tak ada akal sehinggakan anak-anak mereka tak ada akal.

Okey, baiklah mungkin tuhan nak uji kami. Tuhan nak aku belajar sesuatu dari dalam keluarga ni. Tuhan nak suruh aku bersabar kut. Okey aku bersabar selagi mampu walaupun aku kuat memberontak.“Ayah memang macam tu, ayah yang ajar anak-anak. Ayah ikut atuk. Atuk yang ajar ayah macam tu.” Kata Abang Man. “Abang takde mod pun nak raya.” Tokok Abang Man senyum-senyum. Abang mungkin jadi sedar bertutur macam tu. Abang jadi macam tu pun sebab tertekan dengan keluarga ini. Kasihan abang jadi macam tu.Aku dapat rasakan betapa peritnya abang dahulu sebelum aku dilahirkan di dunia ni. 

Patutlah abang sanggup lari jauh-jauh dan duduk dengan mak kandung dia. Tak nak jumpa ayah. Kaklong pun sama tak nak jumpa ayah sampai tak balik raya.Jadi, raya aku tiada seri pun. Tak seindah suria yang aku dambakan sehinggakan aku menitis air mata tatkala pernah aku perhatikan keluarga orang lain yang berkumpul dan bergelak ketawa. Tapi keluarga aku tak pernah berkumpul macam tu sambil gelak-gelak. Tak ada… di hari raya mak aku bileh duduk rumah Zila tinggalkan ayah aku dalam rumah. Ayah ajak pergi rumah sudara tapi mak tak nak ikut. Mak lebih dnegar cakap Zila sial tu daripada suami sendiri. Aku tak tahu mana tempat untuk mak aku. Syurga atau Neraka. Kami? Kami pun tak tahu di mana. Aku tak tahu apa yang perlu aku buat lagi.Aku dah tak tahu… aku dah tak tahu Ya Allah….

Tuhan… inikah jalan untukku? Inikah cara kau tunjukkan kasih sayang-Mu padaku? Jika inilah ia, maka bukalah hatiku ini untuk melihat kedukaan ini merupakan bahagia dari-Mu… andai ini yang cara Kau gantikan duka, maka Kau lebarkan sayap rinduku untuk menerima cinta-Mu. Seandainya ini takdir untuk aku, akan ku pasrah walaupun sebenarnya pedih…

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.