Entri Terkini :

Aku Bukan Korea - Bab 7


IZAD dimarahi dengan teruk sekali. Rasa tidak percaya. Apakah benar semua ini dia mesti hadapi? Berhadapan dengan gadis yang cantik jelita namun gayanya sungguh klasik. Nampak jelas mendukung tradisi. Tetapi kenapa sikapnya begitu? Izad kecewa.
Izad berkerut dahi sambil sebelah tangannya memicit-micit kepala sambil sebelah tangan lagi memegang setereng kereta.

Setengah jam sebelumnya…

“Encik!” Norisya memanggil Izad yang dalam perjalanan ke tempat parkir kereta. Ketika itu dia mahu pulang namun terhalang. Bergegas Norisya mendapatkan Izad.
Pintu kereta dipegang Norisya yang tegar menghalang.
“Kenapa ni?” Tanya Encik Izad dengan nada perlahan.
“Cepatnya nak balik? Tunggu la dulu. Saya ada benda nak cakap.” Norisya termengah-mengah seperti berlari dalam acara marathon.
“Ya, kenapa?” Izad melilau mata melihat sekeliling. Ada pelajar lain yang melihat. Malu pula berhadapan dengan keadaan itu. Dia tahu Norisya sedang menahan marah namun apa yang ditahan sangat itu Izad sendiri tidak tahu.
“Se…semalam kalau kami ma…mati macam mana?” Norisya tarik nafas meredakan lelah. Dia cuba bertenang. Penatnya kejar langkah Izad tadi. Fuh!
“Mati?”
Norisya menghela nafas panjang dan dilepaskan perlahan-lahan. Keadaannya mula relaks tapi hati macam susah sangat nak relaks. Ditenung rapat ke dalam mata Izad. Huh! Izad dah pelik tengok riak wajah Norisya berubah.
“Ya! Saya tak sangka Encik Izad ni tak sayangkan kami.” Luah Norisya.
“Apa maksud awak?” Kening Izad terangkat kehairanan.
“Memandu macam orang mabuk!” Agak keras suara Norisya. Menggeleng Izad.
“Bila masa?” Izad mengerling pula.
“Tak payah buat muka comel la encik, saya fikir encik ni akan sentiasa menjaga keselamatan kami tapi ternyata sanggup nak bunuh kami. Bawa kereta tak berhati-hati langsung! Ada lesen ke tidak?”
Eh!
“Awak ni kenapa naik angin tak tentu pasal?” Izad memerhati Norisya sudah bercekak pinggang. “Sepatutnya saya yang angin dengan awak sebab awak tak beritahu awal-awal pada mak dan ayah awak sebelum saya datang ke rumah.” Sambung Izad lagi mengingatkan Norisya hal itu.
“Saya tanya ada lesen ke tak?” Kata-kata IZad tadi dibiarkan sahaja dan sebaliknya perkara itu ditekankan Norisya. Perkara semalam.
“Awak fikir saya ni pemandu tak berlesen ke?” Izad pelik dengan sikap Norisya seperti sengaja cari salah dirinya. Seorang pelajar yangs eolah-olah telah hilang rasa hormat.
“Silap besar la pihak berkuasa beri encik lesen memandu.” Bidas Norisya.
Please stop it.”
No way!”
“Saya nak balik.” Izad malas nak layan.
“Tak payah balik! Saya nak encik bayar ganti rugi kepada Farah sekarang jugak!” Bentak Norisya. Terkejut Izad melihat Norisya menjegilkan biji mata. Selama ini Norisya tidak pernah bersikap sedemikian. Kalau ada pun sekadar sindiran sahaja namun dia sedia memaafkan setelah dinasihati Zafril.
“Saya tak langgar dia pun.”
“Memang, tapi disebabkan encik memandu macam orang mabuk tu apa kes? Kami terkejut tahu! Lepas tu ada kereta langgar daripada belakang.”
“Hah! Minta aje ganti rugi pada orang yang langgar tu.”
“Tak tak tak!” Laju Norisya meningkah. “Encik Izad jugak yang mesti bertanggungjawab.” Tokok Norisya mengecilkan biji matanya itu dalam merenung tajam ke dalam mata Izad.
“Kalau saya kata tak nak, apa yang awak nak buat? Nak saman saya ke? Adakah awak ni salah seorang anggota Power Rangger berwarna pink?” Sinis Izad tetapi sebenarnya dia berkecil hati terhadap layanan Norisya kepadanya.
Norisya sungguh berani bersikap sedemikan terhadap seorang pensyarah. Seolah-olah hilang sikap hormat. Lenyap sifat takut atau gerun. Semua itu bagaikan tidak memberi kesan untuk menyekat amarah Norisya. Mudah dia menyembunyi rasa malu dengan berganti rasa marah.
Izad menarik nafas. Dalam pada itu Farah menghampiri.
“Isya… tak baik la.”
Shut up!” Eh?
“Kau marah aku jugak ke Isya?” Farah cuba menarik Norisya supaya tidak menghalang Izad untuk pulang dari kolej.
“Elok sangat la tu. Awak dengan dia sama je.” Izad terus masuk ke dalam perut kereta. Norisya mengumam geram.
Eh? Kenapa aku pulak dipersalahkan? Sedih hati Farah yang sedikit kecewa.
“Encik!” Pekik Norisya saat Izad terus beredar. Izad memang dengar suara Norisya menjerit macam orang tidak waras.

Ping...!

Kedengaran hon meleret panjang dari belakang. Izad tersedar dari lamunan. Dia tidak perasan lampu merah sudah bertukar hijau. Maka dengan itu dia menekan minyak meneruskan perjalanan. Terseksa jiwanya mengenangan sikap pelajarnya itu. Baru sahaja cuba untuk jatuh cinta tapi sudah jadi seperti itu. Nampaknya aku tidak boleh teruskan niat yang kurang baik. Bertambah buruk jadinya nanti. Izad menggeleng sendiri dalam kereta kemudian melepaskan keluhan resah.

***

BATU dilontar ke laut untuk membuang rasa yang terbuku. Tidak pernah perasaan sedemikian hadir tetapi kali ini kehadiran perasaan yang luar biasa telah membuatkan jantungnya berdegup kencang. Di pantai rindu dia menapak perlahan menelusuri lembah yang sepi. Mungkin tiada tempat dihatinya untuk mencintai seseorang dan kalaulah ada sedetik waktu ingin dia kecap kebahagiaan dan mencari di mana letakknya pintu keajaiban.
Dalam masa yang sama terdapat seorang insan lain yang terduduk sambil termenung menebar pandangan di tengah lautan. Lelaki itu berada tidak jauh darinya dan mungkin lelaki itu masih tidak menyedari akan kewujudannya di situ.
“Jauh kau termenung,” dia menyapa Izad yang berteleku di tepi pantai. Terkejut dengan sapaan itu maka Izad terus menoleh.
“Eh Zaf.” Izad senyum kelat.
“Seandainya masalah datang memukul jiwa, maka tepat sekali jika di sini kau hadir melapangkan dada. Kedamaian akan meluhurkan kekusutan hati.” Ujar Zafril duduk di sebelah Izad. Izad membujurkan kakinya manakala Zafril bersandar angin dengan menongkat lengannya di pasir pandar.
Izad menarik nafas sedalam-dalamnya. Zafril menoleh lalu tersenyum lagi. Izad melepaskan nafas itu perlahan-lahan danterasa lapang. Ya benar… lapang dadanya setelah menghirup nyamannya udara senja dibelai bayu.
“Pelajar itu telah menyakti hati aku Zaf… aku dah tak tahu nak buat apa lagi?” Izad memulakan bicara.
“Mungkin kali ini kau benar-benar telah jatuh cinta.”
“Mustahil.” Izad menafikan.
Zafril bangun dan berdiri sambil mendepakan tangannya lalu dipejamkan mata menikmati udara senja di situ. Angin yang mengembus dibiarkan terus membelai tubuh.
“Apabila kita buat begini, cuba kita kosongkan minda. Kosongkan daripada mengingati apa sahaja.” Zafril terus melayani perasaan.
Izad tercengang. Apa yang cuba dilakukannya? Izad tertanya-tanya.
“Aku tak perlukan semua tu.”
“Pasti tetapi sedikit waktu lagi kau akan berhadapan dengan masalah yang lebih rumit.” Jawab Zafril dalam keadaan yang masih sama.
“Kau tak faham.” Izad bangun dan berundur. Sengaja mahu beralih tempat.
“Kau nak ke mana?”
Eh?
Langkah Izad terhenti.
“Macam mana kau tahu?” Izad kehairanan.
“Seorang sahabat dapat merasakan kesulitan seorang sahabatnya yang lain. Cubit paha kanan, paha kiri juga terasa.” Bicara Zafril.
“Maksud aku, macam mana kau tahu pergerakan aku?” Izad pelik.
“Kau akan merasainya sendiri bagaimana ditinggalkan sahabat apabila kita telah menyayanginya. Jika dalam kesulitan pun kau masih bersembunyi dan takut terhadap bayang-bayang sendiri maka sampai bila pun kau akan dihambat keperitan.” Zafril berkata-kata tanpa berselindung namun Izad tetap tidak mengerti. Walhal tadi Izad terpijak buluh reput. Halwa pendengaran Zafril menangkap bunyi itu.
“Kau sayang aku?” Izad berdebar-debar.
“Ya, aku sayangkan kau. Sayang aku terhadap sahabat merupakan perkara yang paling bahagia asalkan sahabat kita tidak pernah cuba menipu kita.” Ujar Zafril lalu menoleh kepada Izad yang menggaru leher yang sebenarnya tidak gatal.
Izad melepaskan nafas lega.
“Aku nak berhenti mengejar cinta. Aku tak nak kecewa lagi, Zaf. Aku dah serik.” Izad meluahkan pengalaman lalu dalam cinta.
“Jangan pernah mengalah Izad. Jika kau benar-benar cinta maka kau mesti berusaha. Berkenaan dapat atau pun tidak itu bukan persoalannya. Apa yang penting kau telah melakukan sedaya mungkin. Siapa nama pelajar itu?” Diselang pertanyaan.
“Norisya…” Beritahu Izad.
“Indah nama itu. Seorang yang selalu buat engkau marah.”
“Macam mana kau tahu?” Izad angkat kening.
Zafril senyum.
“Kau sentiasa marah-marah apabila bercerita hal pelajar itu kepada aku. Adakah selama ini dia menggembirakan hati kau? Kalau ada pun cuma sedikit sahaja, bukan?” Zafril senyum lagi. Senyuman mengejek.
Erk?
“Oh…” Izad tersengih.

Membaca Amalan Mulia. Terima Kasih 'LIKE' dan 'SHARE' Entri Di Sini :)
Jom Berkongsi Artikel :

KLIK IKLAN, KUMPUL DUIT NAK BELI NOVEL

 

© Copyright Miqael Arshad Online Blog 2010 -2011 | Design by Miqael Arshad | Published by Blogger Malaya | Powered by Blogger.com.